Af - 06/09-16 04:00; Opdateret: 03/11-16 10:16

En kirkeleders bekendelser: - Ja, vi havde sex. UndskyldEn kirkeleders bekendelser: - Ja, vi havde sex. Undskyld

Kirkegængere afslører nu nye uhyggelige detaljer om sex, vold og dæmonuddrivelser i endnu en dansk frikirke. Her indrømmer en tidligere leder i frikirken Evangelist for første gang at have haft sex adskillige gange med en 18-årig kvinde, han skulle passe. Kvinden, som anmeldte ham for voldtægt, blev siden indlagt på psykiatrisk afdeling i et halvt år og modtog blandt andet elektrochok.

storybild

(Billede: Scanpix/Fotograf Sonny Munk Carlsen)

De seneste dage er det kommet frem, at en præst fra Kalundborg er blevet varetægtsfængslet på grund af anklager om sexkrænkelser af børn, herunder en bare 12-årig dreng og, at han er sat i forbindelse med overgreb i udlandet. Samtidig efterforskes en frikirkepræst fra Silkeborg – som metroxpress har afdækket - lige nu for mere end 10 års sexmisbrug af mindst 10 unge.

Men er det et tilfælde, at disse sager viser sig nu, eller er de udtryk for en syg kultur i visse dele af det religiøse Danmark?

Desværre det sidste ifølge en række traumatiserede kirkegængere og tidligere ledere fra endnu en dansk frikirke. Her tager blandt andet en voldtægts-anmeldt kirkeleder for første gang bladet fra munden, og sammen giver de et unikt indblik i et miljø omkring frikirken Evangelist, hvor sex, hjernevask og anklager om voldtægter og overgreb er noget, man ellers helst ikke snakker om.

Manipulation og hjernevask

Det var en syg kultur i Evangelist. Alle styrede og manipulerede alle. Jeg gjorde det også.

Sådan siger den voldtægtsanmeldte tidligere kirkeleder i Evangelist – her kaldet Søren – da metroxpress møder ham i en park et hemmeligt sted i Danmark. Hans rigtige identitet er redaktionen bekendt.

Det er kirkelederens første og eneste interview, siden han i efteråret 2010 blev anklaget og politianmeldt for voldtægt og vold i et af de mange huse, hvor den nordsjællandske frikirke Evangelist havde unge kvinder og mænd boende.

Anklager, som førte til, at frikirken gik mere eller mindre i opløsning, og anklager, som førte til, at ’Søren’ måtte gå under jorden med nyt navn og hemmelig adresse samt afskære sig fra det miljø, der forinden havde været hele hans liv.

- Jeg er ikke ude på hævn. Jeg mener bare, folk bør vide, hvad der foregår i de her miljøer, siger han om, hvorfor han nu bryder seks års tavshed.

Sammen med en lang række centrale medlemmer af den kontroversielle nordsjællandske frikirke har han derfor nu indvilliget i at give et indblik i et ellers hermetisk lukket frikirke-miljø, som havde op mod 2.000 tilhængere, da den var på sit højeste i 00’erne. Et miljø, som var centreret om den karismatiske prædikant Christian Hedegaard.

Her ses Evangelist-leder Christian Hedegaard, da han i 2002 erklærer sig klar til kamp mod Islam

Søren, der er i starten af 40’erne, forklarer, at Hedegaard lokkede ham til frikirken som 28-årig ved at fortælle, at han havde fået en vision fra Gud om, at Søren og konen skulle være en del af miljøet, hvor man hjalp de unge. Her blev han umiddelbart efter – i foråret 2003 - indsat som leder for flere unge-huse og oplært i at manipulere og styre andre, fortæller han.

Jeg var vokset op uden en far. Så jeg så jo Hedegaard som den her faderfigur. Jeg så op til ham. Han oplærte mig. Så jeg gjorde det jo også – jeg har styret og manipuleret. Og ligesom jeg i dag føler, at jeg blev styret, så vil der være unge mennesker, som føler, jeg har gjort det samme ved dem. Det er jeg virkelig ked af.

En af teknikkerne, som Søren oplevede Hedegaard bruge, var at nedbryde og ydmyge folk.

- Han tog folk tæt på og roste dem. Så ydmygede han dem – og tog dem tæt på igen. Sådan foregik det konstant. Det var en teknik, han brugte. Han kunne manipulere alle. Han var en folkeforfører af kaliber.

En anden måde, var at få magten over folk fra starten. Blandet andet var at sulte dem i tre dage.

Konceptet, når de kom ind, var, at de skulle gennem tre dages bøn og faste. Så ingen mad. Kun juice og vand. Det var alle, der kom, der fik den tur. Måske flere hundrede mennesker i alt.

Derudover tog man identiteten fra folk, forklarer Søren.

- Jeg blev for eksempel selv tvunget til at skifte navn i Evangelist. Det var der mange, der gjorde. Det var en del af ens nye identitet. Det var en måde at styre folk på.

Teknikkerne som Søren fortæller om bekræftes af flere af de kilder metroxpress har talt med fra miljøet.

Ifølge flere ledere og tidligere kirkegængere blev de ofte særdeles troende medlemmer af Evangelist groft udnyttet. Arkivfoto fra sommerfestival 2009

Søren mener, at det var systemet, altså selve opbygningen af frikirkemiljøet, som den var og stadig er gal med mange steder. Han mener også, at der er flere ligheder med frikirken i Silkeborg, hvor en sexanklaget præst ifølge flere unge talte på vegne af Gud og dermed reelt bestemte alt.

Det var virkeligt et sygt system. Hedegaard var jo ’Gudsmanden’, som man kalder det i de her ekstreme miljøer. Man skulle tjene Gudsmanden. Man skulle ikke sige nej, og hvis man gjorde, så havde det meget store konsekvenser. For så gik man jo imod Gud. Så det var altid lederen, der bestemte, og det gjorde jeg jo også. Men det var forkert.

Trods gentagne henvendelser via sms, facebook og telefonopkald har prædikanten Christian Hedegaard ikke vendt tilbage på en kommentar til Sørens anklager.

Sex i kirken

Men den ubetingede magt, Søren havde over de svage – og ofte fadersøgende unge piger – gav store problemer. Især for en dengang 18-årig kvinde, han skulle tage sig af.

Hun var ligesom de andre meget fadersøgende, og så indledte vi et seksuelt forhold, som stod på i cirka halvandet år. Så ja, vi havde sex 6-7 gange. Selvfølgelig var det forkert gjort af mig, siger han med henvisning til, at han dels var gift og dels var som en far for den mere end 10 år yngre kvinde.

Kvinden mente dog ikke ligefrem, hun havde indvilliget i det seksuelle, og sammen med en anden præst anmeldte hun derfor Søren for voldtægt samt vold. Ifølge politiets sigtelse, som metroxpress er i besiddelse af, fandt volden og voldtægterne ifølge pigens anklager sted fra februar 2009 til september 2010.

- Politiet droppede dog sigtelsen. Så jeg hæfter mig ved, at jeg intet ulovligt har gjort, siger han.

Har du på nogen måde udøvet vold mod hende?
- Det vil jeg ikke udtale mig om.

Den i forvejen skrøbelige pige var ifølge metroxpress’ oplysninger efterfølgende indlagt et halvt år på psykiatrisk afdeling, hvor hun blandt andet modtog elektrochok-behandling.

Metroxpress har været i kontakt med kvinden, der efter grundige overvejelser har besluttet sig for ikke at medvirke i artiklen.

Her ses billeder fra Evangelists årlige sommerfestival. Her i 2009.

I et brev til kirkelederen – som metroxpress har fået indsigt i – begrundede politiet tiltalefrafaldet med at ’man ikke forventer, De vil blive fundet skyldig’.

Nordsjællands Politi ønsker ikke at kommentere beslutningen. Den tidligere kirkeleder fastholder derfor stadig, at pigen var indforstået med det.

Hvad tænker du om, at hun måtte indlægges på psykiatrisk i et halvt år efter det der skete mellem jer?
- Jeg var ikke klar over det. Det er forfærdeligt, for jeg føler jo på en måde et ansvar. For det var jo forkert, men jeg ved med mig selv, at jeg ikke har gjort noget ulovligt.

Han erkender også, at der har været andre grænseoverskridende hændelser.

Der kan sagtens være piger, der i dag føler, jeg har krænket dem.

- Men jeg har ikke anet, hvordan jeg skulle sige undskyld eller bede om tilgivelse. Jeg har truffet nogle forkerte beslutninger, og jeg er hamrende ked af det, jeg har lavet. Der kan sagtens være piger, som føler, jeg har overtrådt seksuelle grænser. Jeg vil rigtig gerne sige undskyld.

Grænserne kan være blevet overtrådt på forskellig vis, forklarer han.

- Det kan jo være moralske overgreb, hvor de skal noget, de ikke har lyst til. Eller hvis jeg kontrollerede dem. Sådan var det jo derinde. Der kan også sagtens være piger, som føler, jeg har overtrådt seksuelle grænser. Hvis man har spurgt intenst ind til ting, eller de har grædt meget, og man har krammet dem. Det kan være mange ting.

Han forklarer, at ligesom der er piger og drenge, der i dag føler, at han krænkede dem, så føler han sig også selv krænket og manipuleret med.

Jeg blev jo også blevet styret, manipuleret og brugt. Sådan var det i det her religiøse system. Og når man er det, så tager man også beslutninger, som man efterfølgende fortryder.

Han har dog svært ved at sætte tal på, hvor mange der udover den 18-årige kvinde, kan sidde tilbage og føle sig krænket.

Gjorde du noget med andre piger?
- Der var nogle fiflerier, men ikke noget seksuelt. Det var jo piger, der var enormt tæt på hele tiden. Tit skulle de jo uddrives (dæmonuddrivelse, red.), hvor de lå og rallede på gulvet, så man kan jo ikke undgå at komme i nærkontakt eller røre dem på steder, hvor man ikke vil, men hvor det bare sker.

Gudsmanden og dæmonerne
Og netop dæmonuddrivelserne og en karismatisk præst eller ’Gudsmand’, der talte på vegne af selveste Gud, er sammen med sexanklagerne endnu en lighed til den grufulde sag fra frikirken i Silkeborg, som politiet lige nu efterforsker.

Her var også anklager om dæmonuddrivelser, en præst der gav ordrer direkte fra Gud, samt anklager om hjernevask af de unge. Og i både Silkeborg-sagen og i Evangelist fortæller unge, hvordan de, som sagde præsten – og dermed Gud – imod ofte blev stemplet som besatte.

Metroxpress har været i kontakt med en i dag 26-årig kvinde, som kom i Evangelist og miljøet omkring Hedegaard helt fra barnsben. Hun ønsker ikke at stå frem med navn, idet det ifølge kvinden stadig kan have enorme konsekvenser, hvis man udtaler sig kritisk om Evangelist.

- Han kunne forføre folk. Han talte jo på vegne af Gud. Så alle gjorde bare, som han sagde. Selv når han straffede folk, hvilket han gjorde jævnligt. En ung pige sov for eksempel over sig, så hun blev sat til at luge ukrudt med en gaffel i regnvejr, siger hun.

Og ligesom i Silkeborg-frikirken skulle man ikke stille for mange spørgsmål i Evangelist.

Hvis man sagde ham og ledelsen imod, så var man ude eller blev dæmonuddrevet. Jeg blev engang holdt nede af syv forskellige mennesker, der stod og råbte mig ind i hovedet, at djævlen skulle forlade min krop. Jeg var 13 år.

- De sad fysisk oven på mig, så jeg måtte spille med på den for at få dem til at stoppe. Så jeg begyndte at spytte, savle, hvæse og bide, siger hun om uddrivelsen, der tog ’et par timer’.

Hun forklarer, at Hedegaards styrende adfærd betød, at grænserne hele tiden var flydende. Siden hun forlod Evangelist i 2005, har hun derfor været plaget af opholdet:

- Jeg har arbejdet meget med mine egne grænser og har i mit voksne liv haft svært med fysisk kontakt. Jeg følte mig jo beskidt.

Hun mener dog, at manipulationen af folk var det værste. Evangelist fik endda vendt hendes egen familie mod hende.

Det var en slags åndelig krigsførsel. Altså, jeg købte jo ikke alt det der. Så til sidst blev jeg udnævnt som heks, hvilket betyder, at man er et instrument af djævlen selv. Så der samlede de et par hundrede mennesker i en bønnenat, hvor de bad mod mig. Bad til, at jeg skulle dø. Min egen familie var til stede. Det samme var Hedegaard. Det var meget svært.

Evangelists leder, prædikanten Christian Hedegaard, er ikke vendt tilbage med et svar på kvindens anklager trods gentagne henvendelser.

I maj 2009 anmeldte Børns Vilkår sågar Evangelist for børnemishandling, efter en DR-udsendelse afslørede dæmonuddrivelse af en 11-årig dreng. Heller ikke denne sag kunne politiet få ført til dom.

Hedegaard blev i 2012 dømt for kvaksalveri, efter at have forsøgt at kurere psykisk syge med bøn og faste. Han var her blandt andet centrum for en ’Operation X’-dokumentar. Herefter fik han ’et kald fra Gud’ om at flytte til Orlando i Florida, hvor han nu bor ikke langt fra den voldtægtsanklagede Silkeborg-præst. De to flyttede dertil med tre måneders mellemrum. Han har dog tidligere afvist overfor metroxpress, at der var nogen sammenhæng.

’Jeg følte mig som en slave’
En anden lighed med sagen fra Silkeborg er, at de unge – ifølge kvinden, som var udsat for dæmonuddrivelser – også skulle betale tiende.

- Mantraet var, at man skulle arbejde for at blive fri. Vi fik af vide, at vi skulle give tiende til det gjorde ondt, siger hun.

Tiende bestod i 10 procent af ens løn før skat. En anden kirkegænger, Claus Nordstrøm, som var i Evangelist fra 2005-11, mener ligefrem, at de unge var slaver.

- Det var altid smukke unge piger, som blev placeret i Hedegaards huse. Jeg betragtede dem mest som slaver, da de jo skulle stå til rådighed hele døgnet, siger han og forklarer, at pigerne typisk var mellem 16 og 22 år.

Her ses folk i bøn under Evangelists sommerfestival 2009.

En af dem, som mærkede det på egen krop, var en i dag 31-årig kvinde, der ønsker at forblive anonym. Hun kom i Evangelist fra 2002-10 og boede i et af de berygtede huse.

Vi boede seks piger i et rum på 20 kvadratmeter. Vi arbejdede fra seks om morgenen til 22-22.30 om aftenen. Sådan var det i flere år. I weekenderne skulle jeg ofte passe deres børn. Jeg følte mig som en slave.

Hun skulle dels arbejde gratis for kirken og dels tage et arbejde ved siden af for at kunne betale for sit ophold i kirken.

- Jeg var så slidt, jeg var træt, og jeg var ked af det. Men jeg vidste, jeg ville risikere dæmonuddrivelse, hvis jeg brokkede mig, så jeg viste det ikke.

Men det hårde arbejde sled på den unge kvinde.

Nogle nætter havde jeg så ondt i maven, at jeg overvejede at ringe efter en ambulance. Jeg lå jo med mavekramper. Når jeg tænker tilbage, skyldes det selvfølgelig det psykiske og fysiske arbejdspres.

Enkelte gange, når hun tog mod til at fortælle om smerterne, var der ingen hjælp at hente, forklarer hun.

- Jeg fik bare at vide, at det skulle bedes væk.

De få penge, hun havde tilbage til sig selv efter det hårde arbejde, gik til tiende – som alle skulle betale til kirken.

- Så på de otte år jeg var der, betalte jeg vel 100.000 kroner i tiende. Oven i det kom så alle gaverne, vi gav. Altså guldsmykker og den slags.

Hun sidder i dag i kæmpe gæld efter Evangelist-tiden.

- Vi har i dag 450.000 kroner i gæld, blandt andet fordi vi følte os pressede os til at købe et sommerhus i et stort sommerhus-projekt lige inden finanskrisen. Men dengang var vi jo bare beærede over, at de spurgte os, om vi ville være med. Og vi er endda nogle af dem, som er mildest ramt.

Det er dog ikke de eneste konsekvenser, opholdet har haft.

Det værste er faktisk den stress og de depressioner, jeg har døjet med efter opholdet derinde
.

Da hun læste om hjernevasken og anklagerne om sexovergreb i Silkeborg-frikirken, løb det hende koldt ned ad ryggen.

- Christian Hedegaard havde jo fremhævet den frikirke, da anklagerne kom frem, og sagt, at de var Guds krigere. Men det var jo bare Evangelist om igen. Det fortsætter jo. Jeg ville bare ønske at nogen snart fik stoppet den her manipulerende adfærd og sociale kontrol i de her miljøer.

Heller ikke denne kvindes anklager har Christian Hedegaard forholdt sig til trods gentagne forsøg.

Unge skulle slå hinanden

Den voldtægtsanmeldte kirkeleder Søren var også ansvarlig for flere af drengehusene i Evangelist. En af hans beboerne var den unge kirkegænger Jon Henriksen, der boede der fra 2005-10.

- Jeg skulle arbejde for dem mange timer om dagen, men måtte ikke tjene mine egne penge. Men det var ikke det værste, siger han og tøver et par sekunder.

De ting, jeg så. Altså ... jeg så ham (kirkelederen Søren, red.) jo slå de andre unge. Piger og drenge blev slået i hovedet. Piger blev holdt, og da han indsatte mig som en af hans ledere, forsøgte at han at få mig til at slå dem også. Men jeg ville ikke.

Hvor anmeldte du det ikke?
- Jeg fik bare nok og tog væk. Så det var faktisk først nu, hvor jeg hørte om det i Silkeborg, at jeg fandt ud af, at det her syge system fortsætter. Det er mange af de samme metoder, og kirken samarbejdede jo også med dem. Så jeg kunne faktisk godt finde på at fortælle de her ting til politiet, siger han.

Han er dog ikke sikker på, det ville hjælpe meget, da han flere gange har oplevet, hvordan de daværende ledere dækkede over hinanden.

- Jeg fortalte de her ting til den øverste ledelse flere gange. Alle vidste, hvad der foregik. Men de gjorde jo ikke noget.

Kirkelederen afviser alle Jons anklager om vold.

Opløsningen og fortielsen

Det var først i de første dage af oktober 2010, at trolden ikke kunne holdes inde i æsken længere.

Kirkelederen Søren var kort forinden brudt sammen. Ledelsen troede til at begynde med, at han bare var udbrændt af stress, og han blev derfor sendt til en kristen rehabiliterings-klinik i USA.

Evangelists møder foregik rundt om i landet, dog primært i Gørløse i Nordsjælland, hvor dette billede stammer fra.

Johannes Lee, der også kom i ungdomshusene, forklarer, at det var i kraft af Sørens fravær, at flere unge fandt mod til at fortælle, hvad der foregik. Skeletterne begyndte derfor pludselig af vælte ud af skabet.

Piger talte om sexchikane, nogle om gramserier og enkelte om deciderede voldtægter. Drenge fortalte, hvordan de var blevet udsat for alt fra trusler, vold til tortur. De sagde, de var blev banket i maven og i hovedet, at de blev tvunget til at fastholde hinanden under kolde brusere, hvis huslejen var betalt for sent og sådan nogle ting.

En af de piger er Sara Jensen, som boede i kirkelederens hus.

- Jeg havde også den her far-datter relation med ham. Men pludselig sagde han, at han var forelsket i mig. Han begyndte at kommentere mine bryster og min røv og sådan nogle ting.

Det lykkedes dog Sara at afvise den pågående kirkeleder Søren, som overfor metroxpress nægter at have sexchikaneret Sara.

Selv om det gik værre ud over andre, så var det jo vildt grænseoverskridende. Han udnyttede sin magt over os piger. Og jeg politianmeldte ham for sexchikane, men ingen lyttede, og det fik ingen konsekvenser.

Sara, der forlod Evangelist på grund af sagen i efteråret 2010, afviser blankt kirkelederens forklaringer om, at pigen, der anmeldte voldtægten, var med på at have sex med lederen:

- Det ligger langt fra virkeligheden.

Sara sad på det tidspunkt også i bestyrelsen af Evangelist.

- Selv om man sagde, man var gået til politiet, oplevede jeg helt klart, at der ikke var en interesse i, at det for alvor kom frem. De sagde for eksempel, at de enkelte ledere selv måtte vurdere, om tingene var ulovlige, og om de i så fald ville fortælle det til politiet. Der gik det op for mig, at den var helt gal. Så jeg anmeldte ham (Søren, red.) og forlod Evangelist.

Til stede til de kaotiske møder var også bestyrelsesmedlem og præst Joseph Berg.

Også han var rystet over især reaktionen fra Evangelists stifter Christian Hedegaard.

Det var min opfattelse, at Hedegaard vidste det hele, men at han gjorde alt for at lægge låg på sagen og på at skjule tingene. Det klarede vi internt, fik vi af vide.

Joseph Berg og hans hustru, som også sad i ledelsen, havde fået nok og forlod derfor Evangelist. Bevægelsen var nu i total opløsning.

- Herefter gik jeg til politiet i Hillerød og fortalte alt, hvad jeg vidste. Jeg vidste også, at en af pigerne, som sagde, hun var blev voldtaget, anmeldte det. Men de dækkede jo over hinanden. Jeg synes, det er forfærdeligt, at de ting, der skete, aldrig fik konsekvenser for de skyldige.

Præst og tidligere bestyrelsesformand i Evangelist Joseph Berg (t.h.) hævder at Evangelist-stifter Christian Hedegaard (t.v.) forsøgte at dække over mulig voldtægtssag. Her ses de på en af deres tv-prædikener, hvor folk bl.a. kunne ringe ind og blive helbredt.

Hedegaard: Har aldrig hørt om voldtægt og vold
Evangelists stifter og ubetingede leder, Christian Hedegaard hævder over en længere SMS-korrespondance, at han aldrig tidligere har hørt om hverken vold eller voldtægts-anklager begået af sin kirkeleder, som de unge samt lederne ellers hævder at have fortalt ham. Han afviser også de øvrige Evangelist-lederes udsagn om, at han bevidst forsøgte at dække over sagen.

Vi skjulte ikke noget. Vi ringede til politiet, til kommunen og udsendte en pressemeddelelse. Da vi fandt ud af, han havde haft en affære, forlod han Evangelist. Det kom som et chok for alle inklusive mig.

Han tilføljer, at de unge fik hjælp fra en kristen psykolog som blev tilkaldt.

En 'affære' - hævdede hun ikke at være blev voldtaget?
- Det har jeg ikke hørt før. Det er første gang i dag. Jeg har aldrig hørt om nogen voldtægt. Jeg fik først at vide flere år senere, at hun havde meldt ham, og at han gik fri. Der havde ikke været nogle mindreårige og ikke noget ulovligt. Jeg har aldrig hørt om andet.

Så der var ingen, der fortalte om vold?
- Det har jeg ikke hørt.

Følte du som øverste ansvarlig ikke et ansvar for, at det kunne få lov at ske?
- Vi hjalp hjemløse og folk, som var opgivet af systemet. Så næsten alle havde folk boende på et tidspunkt. Alle var skrøbelige. Det er forfærdeligt og smertefuldt. Men det var jo hans eget hus.

Metroxpress har sendt Christian Hedegaard yderligere 18 spørgsmål i et forsøg på at få ham til at forholde sig til de øvrige anklager fra tidligere kirkegængere og ledere i denne artikel.

Men trods flere forsøg de seneste seks dage over SMS, via facebook og telefonopkald var Christian Hedegaard ved redaktionens deadline ikke vendt tilbage for en kommentar.

Sekterne fortsætter

Evangelist lever i dag videre under navnet Power House i både Danmark og USA, og flere af de unge, som ifølge de tidligere ledere fortalte om forskellige former for overgreb, er stadig i miljøet.

Det plager den voldtægtsanmeldte tidligere kirkeleder, Søren, der håber, at han ved at have brudt seks års tavshed kan være med til at folk får øjnene op for, hvor slemt det står til i visse religiøse miljøer i Danmark.

- Udover at jeg selvfølgelig har et behov for at sige undskyld for alt det her, så er mit håb, at folk får øjnene op for denne her slags ekstremisme, og denne her slags hadprædikanter, som de jo er. Jeg vil på det kraftigste advare mod de her miljøer, som der jo desværre stadig findes masser af steder i dag, da det kan have store konsekvenser for folk i mange år frem, hvis de bliver suget ind i det.

Genmæle: Den tværkirkelige organisation Evangelist ønsker et genmæle.
Den oplyser, at organisationen og dets prædikant Christian Hedegaard aldrig har erklæret sig klar til kamp mod islam, som det ellers fremgår i den tilhørende billedtekst til arkivfotos taget i 2002, som metroxpress har viderebragt den 6. og 17. september. Evangelist understreger, at organisationen aldrig har erklæret sig klar til kamp mod islam.
Evangelist mener ligeledes ikke, at den Evangelist-leder benævnt ' Søren', som er stået frem i metroxpress og har fortalt om misbrug, bør benævnes kirkeleder. Han var leder i den tværkirkelige organisation, men var ikke en åndelig leder.
Af hensyn til mandens anonymitet kan metroxpress ikke komme hans præcise lederrolle nærmere.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?