Af - 06/10-16 06:22; Opdateret: 06/10-16 08:41

FEATURE: Årets pendlermareridt - Det værste jeg har prøvetFEATURE: Årets pendlermareridt - Det værste jeg har prøvet

På årets varmeste dag gik togtrafikken i nedsmeltning. Det ramte hundredvis af togafgange, forsinkede tusinder af rejsende og medførte, at to personer fik et ildebefindende i det skoldhede tog, der brød sammen og udløste en dominoeffekt, der har fået DSB til at gennemgå manualen for, hvad man stiller op, når alt går galt.

storybild

En togfører sikrer sig, at der ikke er flere passagerer på sporene, inden han lukker dørene kort før evakueringen til Valby station syv kvarter efter at toget brød sammen.

Afgangen er allerede forsinket, da Natascha Nielsen træder ind i dobbeltdækkertoget. Det er fredag og myldretid, og den 28-årige regnskabskonsulent skal hjem til Holbæk fra arbejdet i København.

Som pendler er hun vant til, at en rejse med toget kan byde på udfordringer, men denne uheldssvangre eftermiddag slår alt, hvad hun har oplevet som togrejsende, da hun på den glohede sommerdag strander ude midt på banelegemerne i et fyldt tog, hvor flere får et ildebefindende, fordi klimaanlægget bryder sammen og passagererne er afskåret fra adgang til vand.

- Det er det værste jeg har prøvet. Jeg pendler hver dag, men den dag toppede, hvad jeg tidligere har været udsat for.

Regionaltoget RØ1561 skulle have afgået fra Københavns Hovedbanegård 15.47. Først 16.09 forlader det perronen, og da afgangen inden er aflyst, er toget til Kalundborg ifølge DSB helt fyldt.

Det er årets varmeste dag denne 26. august 2016. I hovedstadsområdet topper temperaturen ifølge DMI på hele 31,2 grader, og det skal vise sig særdeles uheldigt, da toget knap ti minutter efter afgangen bryder sammen tæt på Hvidovre station og forårsager trafikalt kaos i timevis.

16.18 går en røgalarm i togets motorrum, og lokomotivføreren orienterer straks Banedanmarks kommandopost og den såkaldte lokomotivinstruktørvagt i DSB’s driftscenter. Da der kan være brand, bliver lokomotivføreren frarådet at gå ind i motorrummet for at se efter.

Nedbruddet betyder, at der næsten øjeblikkeligt bliver utrolig varmt i det fyldte tog.

En passager har det åbenlyst meget varmt i det strandede tog

- Når der går en røgalarm, lukker systemets elektriske funktioner automatisk ned med det samme. Når der er røg, kan der også være brand i togets elektriske installationer, og det kan løbe gennem toget til passager-afsnittene. Det betyder, at aircondition slukker, og højttalersystemet bliver sat ud af drift, forklarer informationschef i DSB, Tony Bispeskov.


Panikken breder sig
Ved en fejl får lokomotivføreren ikke tilkaldt brandvæsenet, som han skal, og 16.22 noterer Banedanmark, at der er bestilt en brandbil til stedet, selvom det ikke er sket. Fejlen opdages først 13 minutter senere og har forværret situationen.

- Der sker en kommunikationsbrist, da der opstår tvivl om, hvorvidt der er brand i toget. Lokoføreren og kommandoposten tror hver især, at der er ringet efter brandvæsenet. Men det er der ikke. Der går desværre et kvarters tid, hvor der ikke er bestilt brandvæsen, og det er en klar fejl, der sker i en situation, der er meget hektisk, hvor lokoføreren er under stort pres, siger Tony Bispeskov.

Imens sidder Natascha Nielsen og de andre passagerer indespærret i den lukkede metal-sauna i uvidenhed. De mærker, at ubehaget stiger i takt med temperaturen.

- Man sad bare og ventede, og folk begyndte at ringe for at finde ud af, hvad der var galt. Vi holdt bare der i varmen, og efter fem til ti minutter begyndte man at svede tran. Jeg har altid sagt, at jeg ikke kan svede. Men det kunne jeg den dag. Der var perler på hele kroppen, og jeg kunne have taget mit tøj af og vredet det. Det var simpelthen så varmt. Mine fingre var ligesom, hvis man har siddet i badekar i en time.

Natascha Nielsen sendte Snapchats fra sin oplevelse i toget

16.35 - 17 minutter efter nedbruddet - går det for alvor galt for togtrafikken. Banedanmark får meldinger om, at 15 til 20 personer har forladt toget og bevæget sig ud på sporene, og al trafik indstilles øjeblikkeligt. Nu er togkørslen til og fra København lammet af sikkerhedsmæssige grunde, da alle spor til og fra hovedstaden går forbi det nedbrudte tog.

I heden er døre og vinduer blevet nødåbnet af passagerer, og et vindue er slået itu. Det får flere passagerer til at søge væk fra det varme tog, men det betyder straks, at tusindvis af mennesker bliver forsinket i op til adskillige timer på stationerne omkring og i hovedstadsområdet.

Først sent om aftenen er trafikken genoprettet, og inden er hele 276 tog blevet aflyst eller forsinket af nedbruddet. På denne sorte fredag rammer rettidigheden mellem Hovedbanegården og Roskilde et katastrofalt lavt niveau på blot 38,5 procent.

- Der er ikke så meget andet at gøre, end at stoppe trafikken, da der kommer en melding om, at der er folk, der forlader toget og færdes på skinnerne, lyder det fra Tony Bispeskov.


Mangler vand
Tørsten begynder at melde sig mere og mere hos de strandede togrejsende, der ud af vinduerne kan se, at en såkaldt undersøgelsesvagt er ankommet til det nødstedte RØ1561 klokken 16.50 og er begyndt at få passagererne væk fra sporene.

- Jeg har altid selv en flaske vand og en sodavand med på vej hjem. Men de var drukket i løbet af den første halve time. Jeg er god til at drikke vand i løbet af dagen, så jeg var nok mere hydreret, end så mange andre, siger Natascha Nielsen.

Hun fortæller, at den manglende adgang til vand gjorde oplevelsen stressende.

- Det værste var uvisheden om, hvornår jeg ville komme hjem, og hvornår jeg igen kunne få noget at drikke. Man kan jo ikke drikke vandet på deres toiletter, så hvis vi bare kunne have fået uddelt noget vand, ville det have betydet meget. Når man får noget koldt vand, bliver man også kølet ned indvendigt. Det ville have dæmpet de største stresssymptomer, fordi vi ikke vidste, hvornår vi ville få noget at drikke igen.

Døre og vinduer blev nødåbnet i varmen, men det fik flere passagerer til at forlade toget

Selvom toget holder tæt ved Hvidovre Station er det ikke muligt at få passagererne evakueret der. Det vurderer den tilkaldte undersøgelsesvagt, der finder afstanden fra togdøren til skinnerne for stor og perronkanten på stationen for høj.

16.53 bliver et hjælpetog udpeget, der kan trække det sammenbrudte regionaltog væk. Men nu meldes der igen om passagerer på sporene, og hjælpetoget, der holder få kilometer væk ved Danshøj Station, må forblive på stedet, og det forsinker evakueringen yderligere.

- Det gør, at det tager længere tid, før vi kan nå ud til toget og få evakueret passagererne. Hvis der ikke havde været personer på sporet, ville det have taget betragtelig kortere tid at få evakueret, siger DSB’s informationschef.

Mens politiets indsatsleder og brandvæsenet klokken 16.58 vurderer, at al trafik fortsat skal være indstillet, inden en røgdykker har inspiceret toget, ankommer der også en ambulance til stedet. To personer har fået et ildebefindende i de gloende kupeer, og de bliver kørt til observation for dehydrering.

Politi, brandvæsen og en ambulance blev tilkaldt til toget

På de store københavnske stationer er perronerne nu fyldt op. De digitale informationstavler er fyldt med ændringer, hvor den normale hvide skrift er suppleret af den så forhadte orange farve, som enhver pendler kender for godt. Mange venter dog tålmodigt, da meddelelserne over højttalerne kører på automatpilot og igen og igen lyder, at de respektive tog vil afgå få minutter senere.

Arkivfoto

- Det tager resten af aftenen at genoprette trafikken, og der er en hel del kunder, der har oplevet, at et tog er annonceret til at køre ti minutter senere, hvorefter de ville få samme besked igen ti minutter senere og så videre. Det er klart en fejl. Det har ikke været tilfredsstillende. Når vi har en trafik, der ikke bliver afviklet, så ved vi, at kunderne efterspørger information om alternativer til at komme videre. Den opgave løste vi sammen med Banedanmark ikke tilfredsstillende, lyder det retrospektivt fra Tony Bispeskov.

Perronen på Valby Station blev fyldt til bristepunktet. Billedet her er taget klokken 18.25


Evakuering
17.13 er overblikket væk. Banedanmark noterer, at for mange modsatrettede meldinger om røg i toget og personer på skinnerne betyder, at man ikke kan overskue situationen. Nu er det op til politi og brandvæsen at beslutte, hvornår der igen kan køre tog.

Det sker dog minuttet efter, hvor hjælpetoget fra Danshøj får grønt lys.

17.18 bliver det forliste regionaltog koblet sammen med hjælpetoget. Der er nu køling til passagererne, og ifølge DSB’s evaluering over hændelsen bedres situationen “meget væsentligt.”

17.49 sørger togføreren for, at ingen af de rejsende opholder sig for tæt ved de nødåbnede vinduer og døre. Nu kan toget langt om længe køre væk fra ingenmandsland på banelegemerne i Hvidovre. 18.03 er alle evakueret og kan træde ud på Valby Station.

På en time og 45 minutter har RØ1561 forårsaget en dominoeffekt, der smadrer togtrafikken i det østlige Danmark næsten resten af døgnet. For at undgå at en lignende situation kan opstå igen og udspille sig lige så utilsigtet, har DSB evalueret hændelserne og beslutningerne truffet på dagen.

DSB’s informationschef fortæller, at det kvarter, der blev spildt, fordi lokoføreren fejlagtigt troede, at brandvæsenet blev tilkaldt af Banedanmarks kommandopost, har fået DSB til at indskærpe retningslinjerne for, hvem der har ansvaret for at ringe efter hjælp.

- Vi skal finpudse vores manual i forhold til evakuering af tog, og det skal være entydigt, hvad proceduren er, når brandvæsenet skal tilkaldes, siger Tony Bispeskov og understreger, at det er lokoføreren, der har ansvaret for at foretage nødopkaldet.

Han fortæller, at DSB nu også overvejer at køre med reserver af vand ombord i togene. I det mindste om sommeren.

- Vi vil gerne undersøge muligheden for at have vand med på togene. Men det er ikke bare at smide vand ind i togene, og så er den opgave løst. Det skal kunne opbevares, der skal være plads til det, og der er forskel på vores tog. Vi har nødkit på nogle tog med vand og chokolade, men lige præcis i dobbeltdækkertoget er der ikke umiddelbart plads. Det er noget, vi nu kigger på, siger han og fortæller om en anden lektie lært fra forløbet:

- Vi evaluerer også, om det fremover er en bedre løsning af evakuere på stedet, når der er tale om særlige omstændigheder, hvor der eksempelvis er så varmt, som det var tilfældet. Men det vil i høj grad afhænge af forholdene på stedet, da der eksempelvis kan være handicappede ombord, der kan være afhængige af en kørestol.

Natascha Nielsen kom stærkt forsinket hjem til Holbæk omkring klokken 21, efter hendes kæreste hentede hende i bil på Høje Taastrup Station.

DSB har sendt breve til de passagerer, som var med RØ1561, og som det har været muligt for togselskabet at finde frem til. Her har de rejsende fået en undskyldning samt to fribilletter til togrejser.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?