Kevin Magnussen - mit første år i Formel 1

Spænd sikkerhedsselen.

Kevin Magnussen afleverer ikke de to ord som en ordre. Mere som et blidt, velmenende råd. For sekunder senere – inden spændet har klikket sig helt fast – gør racerkøreren det, som han allerbedst kan lide: Trykker til med sin højre fod.

De knap 600 hestekræfter reagerer øjeblikkeligt. Og mens g-kræfterne trykker journalisten iført hjelm og sele godt op mod døren allerede i første venstresving, ser Kevin Magnussen næsten helt afslappet ud.

Lidt lavtsiddende, nærmest smeltet sammen med læderet, fører han roligt bilen rundt med op til 180 kilometer i timen. Højre, venstre, lige ud. Uden sele, uden hjelm, uden at anstrenge sig.

- Taxakørsel, lyder betegnelsen fra Kevin Magnussen om det, han foretager sig denne dag, hvor sponsorer og andre samarbejdspartnere får et par omgange som passagerer.

Også kaldet: Endnu en dag på jobbet som Formel 1-kører.


Metroxpress har mødt Kevin Magnussen og tegner her et portræt af den danske Formel 1-debutant og hans første sæson i verdens fineste motorsportsklasse.

Kevin Magnussen 29. oktober 2014
Foto: PR-foto

Formel 1-paradokset

Der er et kæmpestort paradoks i, at Kevin Magnussen er i fuld gang med at udleve sit livs store drøm. For det, en Formel 1-kører bruger allermindst tid på, er at leve op til sit navn: På rent faktisk at køre en Formel 1-racer.

- Det er selvfølgelig frustrerende, at vi er den eneste sportsgren, hvor vi ikke får lov til at træne det, vi egentlig udøver. Fodboldspillere, golfspillere og tennisspillere gør det hver eneste dag. De får lov til at spille hver dag. Og det gør Formel 1-sporten lidt speciel, som Kevin Magnussen forklarer.

McLaren har et af sportens største budgetter på 1,5 milliarder kroner årligt. Men det betyder ikke, at Kevin Magnussen kan bruge al sin tid på at fintune og teste sin svinedyre racer. I lighed med holdkammeraten Jenson Button og resten af Formel 1-feltet begrænses han af de stramme køreregler. Kørerne må kun sætte sig ned i bilerne og trille ud af pitten i løbsweekenderne og i forbindelse med de officielle testkørsler.

Derfor har danskeren i år kun siddet i sin MP4-29'er i sølle 57 dage – og her taler vi altså om få timer dagligt i snit.

- Det er det, der gør, at når vi kommer i bilen, så er det meget specielt, og så nyder vi det rigtigt meget. Sådan har jeg det i hvert fald. Man har gået og savnet det hele tiden, og man er hele tiden sulten efter at komme ud og køre, siger Kevin Magnussen.

Kevin Magnussen på banen
Foto: Polfoto

En typisk dag

Vi møder Kevin Magnussen på en helt almindelig dag, viser det sig.

- Det her laver jeg ret meget. Sådan en dag som i dag er meget typisk for en Formel 1-kører. Det er, hvad jeg vil kalde en arbejdsdag, når man ikke er i bilen, siger Kevin Magnussen.

Og det er altså at stille op til et arrangement med McLaren- og Formel 1-sponsoren Johnnie Walker. Whisky-fabrikanten har inviteret omkring 30 personer til Jyllandsringen lige uden for Silkeborg. Her får alle et par ture rundt på dansk motorsports hellige asfalt med Kevin Magnussen som chauffør i luksuspersonbiler fra McLaren og Mercedes.

For Formel 1-kørerne er eftertragtede. Der er trods alt kun 22 af dem. Og den enlige dansker repræsenterer et af verdens største fabriksmærker. Manager Dorte Riis Madsen uddyber.

- Kevin har et meget langt dagsskema. Og der er også to-tre arrangementer sideløbende med hvert eneste af de 19 grandprixer. Hver dag ved siden af træning, kvalifikation og løb. Det er nok aldrig noget, som Kevin vil vænne sig til – det falder ikke naturligt for ham, for han kan ikke være sig selv, men det er en vigtig del af jobbet. Teamet, sponsorerne og partnerne skal have noget igen, siger Dorte Riis Madsen.

Og så bruger Kevin Magnussen meget tid på at snakke om, hvordan hans racer kan forbedres.

- Man har jo møder med ingeniører og ting og sager, man evaluerer og evaluerer og snakker og debriefer og briefer hele tiden. Så der er mange møder, man er til. En arbejdsdag kan også være, når jeg tester i simulator eller er til møder ved McLaren, siger han.

Den resterende tid bruger Kevin Magnussen på det, det rent faktisk handler om. At blive en bedre racerkører ved rent faktisk at køre en bil.

- Hvis jeg har tid til at træne, så er det, fordi jeg har fri. Træning er en ret lille del af min hverdag, fordi jeg har så travlt, så jeg prøver at få træningen ind mellem de ting, jeg skal.


Drengedrømmen

Allerede som toårig sad Kevin Magnussen for første gang i en McLaren-racer. En lille én. Specialbygget. Via far Jan Magnussen, der dengang i 1995 fik debut i Formel 1 for samme team.

Derfor siger den i dag 22-årige debutant også sådan, når han ser tilbage på, hvad det egentlig var, han opnåede i 2014:

Toårige Kevin i sin lille McLaren. (Otto Jensen - 1995)
Det har været fantastisk. Jeg har fået lov til at udleve min drengedrøm

Jeg har altid drømt om at køre Formel 1, og jeg har altid drømt om at køre Formel 1 for McLaren, siger Kevin Magnussen, der altså knap kunne gå, inden han også skulle køre.

Hurtigt fik han følgeskab af den fem måneder yngre fætter Dennis Lind. De to fulgtes ad side om side op gennem barndomsårene i Roskilde.

- Det var kun dem fra familien, der forstod, hvad vi havde gang i. Skolemæssigt var det lidt svært, for alle drenge spillede fodbold – og hverken Kevin eller jeg KAN spille fodbold, siger Dennis Lind.

Omvendt var fætrenes fritidsinteresse med til at skærpe dem begge:

Treårige Kevin i en gokart. (Otto Jensen - 1996)

- Når vi trænede, kørte vi lige op med hinanden, og i løbene kæmpede vi om sejrene. Vi lå og kørte gokart med meget få centimeter imellem os. Måske 20 omgange uden at røre hinanden. Vi havde altid en direkte konkurrent, altid én at læne sig op ad, siger Dennis Lind og beskriver forholdet mellem dem som 'bedste venner og værste konkurrenter'.

Han giver følgende karakteristik af Kevin Magnussen:

– Har er stinkende hurtig og går ikke ned uden kamp. Han er typen, der stikker næsen frem og bliver ved med det. Det er cool. Han har altid haft en stærk psyke, og hvis der er noget, han gerne vil have udført, så får han det også, siger Dennis Lind.

Samme indtryk gjorde Kevin Magnussen på sports-coachen Arne Nielsson. Selv om den håbefulde racerkører kun var 14 år ved deres første møde.

- Jeg synes, at det var en lidt for tidlig alder at blive tilknyttet en coach. Men efter to-tre samtaler var jeg overbevist om, at han kunne gøre det og blive verdensmester. Kevin har et medfødt talent for at sidde i en bil og få det bedste ud af det. Han stoler på, at han kan gøre det. Og det er ligegyldigt, hvis andre tvivler, siger Arne Nielsson, der dog også mødte en anden side af den unge racerkører i de teenage-år, han var tilknyttet.

- Han har altid villet være den bedste, og der var ikke meget autoritetstro. Hvis de vinkede med flag, og han ikke var enig, så kørte han bare videre. Han var den ultimative vindertype, som bare sked på reglerne. I dag har han lært af indordne sig i højere grad, siger Arne Nielsson.


VM-titlen

Kevin Magnussen har indordnet sig i debutsæsonen, men den unge dansker er ikke tilfreds.

Efter et problematisk år med en til tider haltende McLaren-racer har han endnu ikke fået opfyldt hele sin barndomsdrøm. Noget skal være anderledes.

Det er ikke helt nok 'bare' at være med.

- At få lov til at køre Formel 1 er helt fantastisk. Men mit mål er at blive verdensmester, og det er jeg ikke blevet i år, og det bliver jeg heller ikke. Så på den måde har det ikke været en succes. Det har ikke været tilfredsstillende. Men det har stadig været en utrolig oplevelse at være der, hvor jeg kan få lov til at blive verdensmester, siger Kevin Magnussen.

Om han så får lov til gøre forsøget næste år, hvor McLaren skifter til en Honda-motor, er endnu uafklaret. Og det er et så følsomt emne, at McLaren har udstukket strenge ordrer om, at man helst ikke må spørge til 2015.

Kevin Magnussen selv vælger at få noget brugbart ud af den modgang, han har haft. Den svigtende bil og 'næsten-kollisionerne' med Fernando Alonso, Valtteri Bottas og Kimi Raikkonen, der har kostet straffe og opmærksomhed. Og givet erfaring til den nye dreng i klassen.

- Hvis jeg bare havde haft eksempelvis en Mercedes og bare havde vundet alle løb i år og cruiset mig til mesterskabet, så havde jeg ikke fået alle de ting med – straffe og crash og sammenstød med andre. Jeg vil ikke sige, at jeg er glad for det, men hvis man skal se lidt positivt på det, så er det noget, jeg ikke havde fået, hvis jeg havde ligget og kørt om sejren hver eneste gang, siger Kevin Magnussen.

Så VM-titlen har han stadig til gode. Og den er fætteren Dennis Lind sikker på nok skal komme. Og mellem linjerne giver han også sit bud på, hvor Kevin Magnussen kommer til at køre næste år.

– Jeg tror 100 procent på, at Kevin bliver verdensmester, når McLaren lige får skruet en ordentlig bil sammen til ham, siger Dennis Lind.

Billede af Bagenden på Kevin Magnussens McLaren racer
Foto: McLaren Media Centre

Flyvende sæson

På en måde er Kevin Magnussen kommet flyvende i gang som debutant i Formel 1:

Fra McLarens engelske hovedkvarter Woking til Australien og tilbage igen. Fra Woking til Malaysia og retur. Og frem og tilbage til Bahrain, Kina, Spanien, Monaco, Canada, Østrig og Silverstone. Og derefter til Tyskland, Ungarn, Belgien, Italien, Singapore, Japan og Rusland ... og retur til Woking fra alle destinationerne.

Og det har bare været de første 16 grandprixer. I denne uge er Kevin Magnussen og resten af McLaren-teamet så ankommet til Austin i USA, hvor årets tredjesidste løb finder sted. Herefter venter ud-og-hjem-ture til Brasilien og Abu Dhabi, hvilket alt i alt vil banke totalen op på omkring 160.000 rejsekilometer – svarende til fire gange rundt om ækvator.

Derudover følger også alle pr-arrangementerne og lignende, som skal passes. Rundt omkring i verden. Kvinden med kalenderen, manager Dorte Riis Madsen, anslår rejsedagene til at runde 250 i år.

Det er rigtigt lang tid i diverse fly. Det er rigtigt lang tid på diverse hoteller.

- Jeg har selvfølgelig min telefon og min computer med, og mine film. Men ellers føler jeg mig ikke hjemme. Man skal vænne sig til at sove på hotellerne, for det er meget upersonligt. Man savner ligesom et hjem. Jeg har jo ikke boet noget fast sted, siden jeg var barn. Det kan jeg godt glæde mig lidt til en dag, når jeg bliver pensioneret racerkører og skal have et hus. Så skal jeg have en ordentlig base igen, siger Kevin Magnussen.

Han tilføjer: - Men det er det liv, jeg har valgt.

Og så vil han heller ikke lyde som en forkælet møgunge, der ikke sætter pris på at være en af de kun 22 personer i verden, der hvert år får lov til at sætte sig ned i en af verdens ypperste racerbiler.

- Det er jo fedt, fordi jeg rejser med det, jeg godt vil: Med Formel 1. Jeg udlever min drøm. De dage går med, at det er noget fedt, jeg skal. Det er også hårdt at være væk fra familie og venner og fra Danmark. Men det er det hele værd, fordi jeg får lov at køre bilen, siger Kevin Magnussen.


WhatsApp

Når Danmarks eneste Formel 1-kører oplever savnet derude i den store verden, så hjælper teknikken anno 2014 til at gøre afstandene kortere.

- Vi ringer, bruger Skype, WhatsApp, og jeg kan hele tiden være i kontakt med familien, siger Kevin Magnussen.

Og det er nødvendigt med en mor i Danmark og en far i USA. Selv bor Kevin Magnussen ikke langt fra McLarens hovedkvarter i Woking i det sydøstlige England.

- Jeg har boet der siden 2011, altså inden jeg kom i Formel 1. Så da jeg kom i Formel 1 kunne jeg ikke se nogen grund til at flytte noget sted hen. Jeg synes, at det er en god idé at være tæt på fabrikken, hvis der er et møde eller noget andet, så kan man lige smutte forbi på to minutter, siger Kevin Magnussen, der ikke vil afvise at flytte tættere på familien i de kommende år:

- Jeg er der jo alligevel ikke så meget, at det har den store betydning, hvor jeg bor. Jeg ved ikke, hvad jeg gør i fremtiden, men lige nu er jeg tilfreds med at være der.

På trods af afstandene holder den racerkørende fætter Dennis Lind også kontakten, selv om de to ikke har kørt mod hinanden i en håndfuld år.

- Vi snakker da sammen, og han får lige en melding på telefonen en gang imellem, og så ses vi vel til jul. Det er det. Det er meget svært for os begge to, og vi har ikke meget tid. Kun lige 10 minutter her og der, siger Dennis Lind.

Frigear

Et år i Formel 1 bliver i høj grad dikteret af løbskalenderen og ikke mindst de lange rejser frem og tilbage mellem banerne over hele kloden.

Som hovedregel er der to uger mellem hvert grandprix, indimellem kun syv dage – og så er der nogle få længere løbspauser. En af dem er Kevin Magnussen lige kommet ud fra. Her har der for en gangs skyld været tid til at fokusere på noget andet end den evige optimering af raceren.

Billede af Bagenden på Kevin Magnussens McLaren racer
Foto: Polfoto

- Jeg har lige haft en uge, hvor man kan godt sige, at jeg har haft fuldstændigt fri: Jeg har haft lidt træning, men jeg har ikke rigtig tjekket mail eller noget. Det er også vigtigt, at man en gang imellem lukker af og kommer væk fra det hele, siger Kevin Magnussen, der blandt andet også har haft tid til at se det danske landshold tabe til Portugal i Parken.

Og skulle du være i tvivl – en Formel 1-kører kan sagtens gå i byen og drikke lidt alkohol.

- Det er der ikke noget, der stopper mig i. Jeg skal bare lade være med at drikke, hvis jeg skal ud og køre weekenden efter eller noget i den stil. Så det gør jeg. Det er bare virkeligt sjældent, at jeg får tid til det. Jeg sætter stor pris på at se mine kammerater og gå i byen med dem. Det er vigtigt, at man går ud og hygger sig. Men det behøver jo ikke at være med alkohol. Jeg har haft et helt år, hvor jeg ikke rigtigt har drukket noget alkohol, fordi jeg har haft det så travlt. Og jeg har ikke haft brug for det, siger Kevin Magnussen.

For helt ærligt – hvad skal en 22-årig Formel 1-kører, der er i fuld gang med sin allerførste sæson, overhovedet med fritid?

- Det er fedt, det jeg laver. Det er ikke et arbejde – det er en drøm at gøre det, jeg gør, så jeg har ikke brug for at koble fuldstændigt af.


I form

McLaren-raceren vejer 691 kilo.

Det er godt 10 gange så meget som manden bag rattet. Kevin Magnussens kampvægt hedder 68 kilo fordelt på 174 centimeter.

Og ganske heldigt er han derfor som skabt til et Formel 1-sæde. Også fysiologisk.

- Jeg er heldig, at jeg ikke vejer særlig meget, så jeg har ikke behov for at tabe mig eller veje mindre. Jeg kan bare spise generelt sundt, og det er den bedste måde at gøre det på. Jeg skal ikke følge nogle diæter, siger Kevin Magnussen, der aldrig kunne finde på af gå på McDonald's.

Jeg går aldrig på McDonald's.

Da Formel 1-racerne anno 2014 er 'forholdvist nemme' at køre i forhold til tidligere modeller, behøver han heller ikke mere end moderat fitness for at kunne håndtere de mange hestekræfter.

- Hen over vinteren træner vi selvfølgelig rigtigt meget og rigtigt hårdt for at bygge formen op. Så går sæsonen i gang, og så har vi ikke længere tid til det. Og først hen over sommeren bliver der igen tid til at få grundformen på plads igen, siger Kevin Magnussen.

I modsætning til langt størstedelen af hans jævnaldrende landsmænd skifter han kun til nød sine fire brede racerdæk ud med to tynde gummiringe.

- Jeg cykler nogle gange i sammenhæng med træning, men jeg cykler ikke for at komme et sted hen. Sådan en cykel har jeg ikke, siger racerkøreren.


Idolet Kevin

Med sin andenplads i debutsæsonens allerførste grandprix, forlod han den sidste rest af de skygger, han indtil da havde kunne liste sig rundt i. Det har manager Dorte Riis Madsen oplevet på nærmeste hold.

- Det var helt vildt. Tidligere var det kun racer-interesserede, der vidste, hvem han var. Pludselig fik han hele Danmark som fanskare. Han blev sportsstjerne nummer et og en national stolthed. Det var en stor forskel, siger Dorte Riis Madsen.

Hun konfronteres dagligt med interessen og en stigende mængde af henvendelser fra fans og andre, der vil knyttes til den danske succeshistorie.

En YouGov-undersøgelse foretaget for metroxpress har også netop vist, at danskerne ser Kevin Magnussen som landets største sportsstjerne lige nu.

- Kevin kan jo ikke længere gå på gaden uden at blive genkendt. Det er i lufthavne, og det er i flyet, hvor kaptajnen og de ansatte lige kommer hen og skal fotograferes med ham eller have en autograf. Han er ved at lære at være bevidst om sig selv på en helt anden måde end før. Alle lægger mærke til ham, siger Dorte Riis Madsen.

Sådan er det også på Jyllandsringen. Kevin Magnussen er manden, alle kigger på. Hele tiden. Når han sætter sig ind i bilen, når han kører, når han igen hopper ud. Det er svært at slippe væk i så lille et selskab.

Og han nikker, giver hånd og smiler på de rigtige tidspunkter, mens han gør sit bedste for også at smelte sammen med personerne omkring sig. Skuldrene hænger, og hænderne ligger konstant i lommerne på den gråsorte McLaren-uniform. Når de ikke får fred på rattet.

- Han er ikke den, der fylder i et selskab. Mange enere fylder også uden for sporten. Som Cristiano Ronaldo og Zlatan Ibrahimovic. Kevin Magnussen er nok mere som Lionel Messi – den reflekterende ydmyge type, siger Arne Nielsson:

Men han har talent og viljen. Og han er villig til at gøre alt, hvad der skal til for at få succes.

Af Daniel Martinsen (30. oktober 2014) - Design: Mikkel B. Jensen

Haleroret på McLaren formel-1 bilen
Foto: McLaren Media Centre