Annonce
Af - 20/01-15 14:05; Opdateret: 12/06-15 12:58

Danske kvinder: ”Min taske er min identitet!”Danske kvinder: ”Min taske er min identitet!”

Der er så meget, som mænd ikke forstår. Blandt andet er kvinders forhold til tasker et mysterium for de fleste af slagsen.

storybild

(Billede: Trendsales)

Den fashion-elskende (og fiktive) klummeskribent Carrie Bradshaw sagde, at kvindens taske er for hende, hvad mandens kønsdele er for ham. Sagt på en anden måde: Tasker er identitetsskabende.

En undersøgelse fra Skandinaviens modebazar Trendsales understreger endegyldigt, at vigtigheden af en kvindes taske ikke skal undervurderes. I undersøgelsen, der er foretaget blandt en del af Trendsales’ 780.000 brugere, tilkendegiver 82 procent af de adspurgte, at de ser deres taske som en vigtig del af deres identitet. Samtidig er tasken et signal kvinder i mellem, der bekender stil og status – en markør som går hen over mændenes hoveder.

Modeforsker Erik Hansen-Hansen kalder en kvindes taske for en aseksuel kønsforskelsmarkør:

I modsætning til anden beklædning har tasken ingen effekt på kroppen direkte. Den modellerer ikke kroppen og har kun ringe effekt på posituren. Det er min klare overbevisning, at mænd ikke interesserer sig særligt meget for, hvilken taske en kvinde bærer. Tasken kommunikerer status og smag intraseksuelt mellem kvinder – ikke til mænd”.

Undersøgelsen viser også, at det ikke er hvilken som helst taske, der falder i de danske kvinders smag. De mest eftertragtede mærker er Mulberry og Chanel, og det overrasker ikke modeforskeren:

Hvis du ikke lige er en størrelse 36, så kan du jo stadig bære en luksustaske. I modsætning til meget tøj kan tasker forholdsvis let genkendes af andre kvinder. Dermed er det let at signalere et tilhørsforhold til den luksuriøse eller måske til den sikre stil. Det handler om den rigtige taske – ikke om mængden af tasker”.

Shopping med økonomiske fordele

Noget tyder på, at modeforskeren har ret. For ifølge Trendsales’ undersøgelse ville 79 procent af de adspurgte foretrække én dyr taske fremfor ti mindre dyre tasker. Men mode, tendenser og it-tasker er dog stadig evigt skiftende. Et år skal den dyre taske helst hedde ”PS1” og være fra Proenza Schouler, et andet skal det absolut være Chanels ”Boy Bag”, der hænger over skulderen, hvis man vil kalde sig en ægte fashionista. Det kan blive en dyr fornøjelse til trods for, at mange påstår, at deres lykke er gjort med bare én af de eftertragtede tasker.

85 procent af de adspurgte taskeglade kvinder på Trendsales fremhæver klassikere som deciderede investeringsobjekter, der holder i mange år. Her tænker nogle langsigtet brug, hvor andre har videresalg for øje, når kærligheden kastes på en ny ”investering”.

Derfor er second hand portaler som sendt fra himlen til taske-trængende kvinder, der gerne vil følge de seneste tendenser, men hvor budgettet ikke holder til en ny designertaske, hver gang moden skifter. Og med den høje gensalgsværdi er det intet under, at tasken er én af de mest populære vare på second hand markedet.

Taskerne begraves aldrig

Blandt Trendsales’ brugere siger 90 procent, at de er villige til at lade deres taske sælge videre på second hand bazarer og lade dem finde ny anvendelse hos andre fashionable (gen-)brugere. Ifølge underdirektør i Trendsales Eva Kemp har tasken en særlig status blandt andre second hand items:

De eftertragtede designertasker er af en kvalitet, der gør, at taskerne kan have en levetid på mange år, hvis de behandles rigtigt. Modsat tøj og sko går tasker ikke ud af form, og tilmed kan lidt patina på kvalitetslæderet bidrage med ekstra charme.

Undersøgelsens resultatet glæder Eva Kemp, der fortsætter:

Tallene fra vores undersøgelse vidner for det første om, at tasken er en enormt betydningsfuld beklædningsgenstand for vores brugere. Det faktum, at de er villige til at sælge dem videre, viser desuden en økonomisk ansvarlighed, som er glædelig, fordi vi kan se, at der er et kæmpe marked for taskerne”.

Med online modebazarer som Trendsales er luksus og økonomisk ansvarlighed ikke længere modsætninger. Og det er gode nyheder for de kvinder, der ligesom flertallet, ser tasken som en del af deres identitet.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?