Annonce
Af - 21/09-15 13:03; Opdateret: 21/09-15 13:25

\"Som at købe blomster til sin mor eller kæreste"

Det er ikke kun kvinder, der går op i sunde bryster. Det gør mænd også. Derfor har Kræftens Bekæmpelse for første gang lanceret en herre-t-shirt til årets Støt Brysterne-kampagne.

storybild

’Håb, kæmp og elsk’! Sådan lyder opfordringen i dette års udgave af ”Støt Brysterne”, som Kræftens Bekæmpelse med stigende succes har stået bag de sidste 12 år.

Den lyserøde farve og de feminine strejf har været synonym med kampagnernes DNA lige siden Kræftens Bekæmpelse i 2003 gjorde det til en årligt tilbagevendende begivenhed at sætte fokus på den alvorlige sygdom.

Mere end hver 9. danske kvinder får hvert år konstateret brystkræft og derfor er det glædeligt, at Kræftens Bekæmpelse hvert år har kunnet glæde sig over et stigende antal donationer til forskning og patientstøtte.

I 2013 kom der hele 11,9 mio. kroner ind, mens man sidste år nåede op på 13,5 mio. kroner. Et beløb, som kampagneansvarlig for Støt Brysterne hos Kræftens Bekæmpelse, Carina Winther, håber at kunne overgå i igen i år. Det kræver dog konstant udvikling og fornyelse:

”Hvis vi skal trænge igennem mediebilledet i dag og nå ud til de målgrupper, vi gerne vil, er vi som organisation nødt til at tænke i nye baner rent strategisk. Og sidste års resultat tyder på, at vi har ramt rigtigt, eftersom danskerne sidste år donerede endnu flere penge til den gode sag.”

Sidste år valgte Kræftens Bekæmpelse for første gang at gå på TV med et kampagnespot, der særligt satte de pårørende i fokus. I år har man fra organisationens side igen valgt at fokusere på de pårørende ved også at henvende sig til den maskuline del af befolkningen.

I samarbejde med det danske tøjmærke Samsøe & Samsøe har man ud over en t-shirt til kvinder nemlig også valgt at designe en til herrer. Og det er, ifølge chefdesigner for menswear hos Samsøe & Samsøe, Gitte Vetter, helt naturligt at inddrage mændene i det ellers hidtil meget lyserøde univers:

”Statistikken viser jo skræmmende nok, at hver niende kvinde bliver ramt af brystkræft. Og når sygdommen rammer én, påvirker den så mange flere – af begge køn. Derfor er det mit håb, at vi kan se kampen mod brystkræft som en fælles sag, hvor mænd støtter op, fordi de elsker kvinderne i deres liv. Og elsker bryster, ikke mindst.”

Chefdesigneren håber, at t-shirten for mændene kan gå hen og blive en lille slags kærlighedserklæring til det modsatte køn:

”Det er lidt ligesom at købe blomster til sin kæreste eller mor. Det er en måde at vise, at man er betænksom og støttende. Nå, ja – og at man har god stil.”

T-shirten, som af chefdesigneren beskrives som et møde mellem Samsøe & Samsøes rene og grafiske stil og Støt Brysternes karakteristiske sløjfe, kan erhverves i udvalgte Samsøe & Samsøe-butikker, Kræftens Bekæmpelses webshop samt Danmarks største kvindesite Trendsales.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?