Annonce
Af - 06/03-15 11:06; Opdateret: 09/03-15 12:05

Verdensmestre i bæredygtig shoppingVerdensmestre i bæredygtig shopping

Takket være 12,5 år med Trendsales, kan danskere bryste sig af at være nogle af verdens allerbedst uddannede indenfor miljørigtig shopping.

storybild

Vi lejer hjemmet ud til turister, låner bilen ud til naboen og sælger overskydende mad til genboen. Det kollektive forbrug blomstrer som aldrig før i Danmark og har takket være de mange digitale portaler vendt op og ned på udbud og efterspørgsel.

Lige nu fejrer en af Danmarks første og største online platforme kobberbryllup med dig og mig. Takket være 12,5 år med Trendsales, kan danskere bryste sig af at være Skandinaviens bedst uddannede indenfor miljørigtig shopping.

Miljøministeriet har netop lanceret kampagnen ”Danmark uden affald II” i håbet om, at både virksomheder og forbrugere bliver bedre til at udnytte sine ressourcer mere effektivt, så mindre går til spilde.

Ét af fokuspunkterne er tekstilbranchen, som ifølge miljøminister Kirsten Brosbøl, kan blive endnu bedre til at forlænge levetiden på danskernes tøj og dermed undgå, at unødige ressourcer går til spilde:

Vi skal tænke nye bæredygtige løsninger ind i måden, vi designer, producerer og bruger vores tøj på, og vi skal gøre det på en måde, så både miljø og vækst kan gå hånd i hånd. Den danske tøjbranche er heldigvis allerede godt i gang, men vi skal blive endnu bedre.

Danmark er et forbillede
Ifølge tal fra Miljøstyrelsens rapport ”Mindre affald og mere genanvendelse i tekstilbranchen” genbruges blot 20 procent af de omkring 42 millioner ton tøj, der på verdensplan ryger i skraldespanden hvert år.

Selvom der er plads til forbedring, så er Danmark faktisk langt foran sine nordiske naboer, når det angår genanvendelse af tekstiler og ikke mindst handel af second hand-tøj.

Ud af det samlede antal ton tøj, der årligt kasseres i Danmark, vurderes det, at op imod 45 % genanvendes. Eksempelvis gennem genbrugscentraler, private loppemarkeder, genbrugsbutikker og ikke mindst online communities for køb, salg og bytning af tøj.

Til sammenligning formår nordmænd ”kun” at genanvende 32 %, mens det står endnu værre til hos vores svenske naboer, der sender hele 78 % af deres kasserede tekstiler til forbrænding. En stor belastning for miljøet.

Nødvendigt fokus trods førerposition
Danmarks største online tøjbazar Trendsales har i næste uge været i uofficiel kamp mod ”køb-og-smid-væk”-kulturen i præcist 12,5 år. Selvom meget kunne indikere, at Trendsales’ tilstedeværelse har gavnet den danske forbrugerkultur- og mentalitet betydeligt, så vækker ministeriets intensiverede fokus på branchen stadig glæde hos bazarens administrerende direktør Rasmus Goth Engel:

Vi kan i Danmark være rigtig stolte af vores forbrugerkultur – det indikerer tallene tydeligt, hvis man sammenholder dem med vores skandinaviske venner. Men isoleret set, mener vi på lige fod med miljøministeren, at der er plads til forbedringer.

Trendsales-direktøren maner i en pressemeddelelse til forsigtighed overfor de oplyste kendsgerninger, idet Miljøstyrelsens rapport blandt andet bygger på tal og estimater, der har sin oprindelse i 2010.

I undersøgelsen anslås der eksempelvis at blive handlet op imod 1.500 tons tøj mellem private på årsbasis, men det er, ifølge direktøren, en underdrivelse, når man ser på bazarens egen aktivitetskurve de senere år:

Tal som disse er altid komplicerede at arbejde med, men vi kan se, at aktiviteten på vores platform er steget med næsten 60 % siden 2010. Vi kan derfor med sikkerhed anslå, at danskere i hvert fald ikke er blevet dårligere til at genanvende tekstiler siden da. Om vores aktivitetsstigning så blot skyldes, at forbrugerne har opdaget, hvor stor en værdi, der kan være forbundet med salg af det tøj, de tidligere har smidt ud, kan vi selvfølgelig ikke være sikre på.

Svenskere og nordmænd trænger til uddannelse
Trendsales kan i næste uge fejre kobberbryllup med sin brugerskare, som i dag tæller hver anden danske kvinde. Da portalen så dagens lys for 12½ år siden var det med Danmark som deres eneste marked, men de seneste år har portalen udvidet sin garderobe af second hand-fund til resten af Skandinavien og sidste år blev det muligt for brugerne at handle på tværs af landegrænser.

Det bæredygtige koncept, som bazaren repræsenterer og har faciliteret gennem den lange årrække, har så småt fået fat i vores nordiske naboer, men som rapporten også antyder, så er der visse udfordringer forbundet med at få både nordmænd og svenskere til at blive lige så veluddannede indenfor bæredygtighedsgenren, som vi kan prale af at være i Danmark.

Vi har allerede gjort os nogle vigtige og brugbare erfaringer på det skandinaviske marked. Nordmænd er eksempelvis enormt købestærke, men tænker måske ikke så meget over, hvor bæredygtigt det kan være at sælge sine ting videre igen, som vi gør herhjemme.

De smider det typisk ud eller giver det væk til genbrugsbutikker, når de ikke bruger det mere. Vi håber dog, at initiativer som dette kan medvirke til at endnu flere nordmænd og svenskere introduceres for dén bæredygtige livsstil, som mange af vores loyale brugere efterhånden forbinder med Trendsales.

I Miljøstyrelsens rapport findes der da heller ikke tal eller estimater over hverken det Svenske eller Norske marked for private handler. Med tanke på de 102.000 tons tøj, der årligt vurderes at blive sendt til forbrænding i Sverige, kan man håbe på, at Trendsales lykkes med at udnytte deres 12½-årige ekspertise og uddanne vores naboer til at blive lige så bevidste om bæredygtighed, som mange tilsyneladende er i Danmark allerede.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?