Annonce
Af - 29/10-15 14:17; Opdateret: 30/10-15 08:28

Gavetid: Er ønskesedlen blevet en bestillingsliste?Gavetid: Er ønskesedlen blevet en bestillingsliste?

En undersøgelse fra Trendsales viser, at 65 % allerede på forhånd har indstillet sig på røde ører, når de i januar skal gøre julens forbrug op.

storybild

(Billede: Trendsales)

Det kan dog undgås, hvis man som modtager bliver bedre til at lave en ønskeliste og forberede sig på at imødekomme gavegiverens udfordringer bedre.

Det handler om at udfordre juletraditionerne og det bør, ifølge Nordeas forbrugerøkonom og forfatter til bogen ”Plus på kontoen” Ann Lehmann Erichsen, være op til den enkelte at gribe stafetten og italesætte overforbruget, inden det er for sent:

Mange forbrugere lider desværre stadig af en frygt for at skuffe modtageren. Derfor har vi en tendens til at vende os mod det ”sikre” valg med byttemærke og indpakket kvittering.

Men det synes jeg altså kan være både upersonligt og en smule trist. En lille bemærkning på ønskelisten om, at ens gaver ikke nødvendigvis behøver at være butiksnye kan være sundt for både budgettet og juleglæden.

LÆS OGSÅ: Recreate Fashion: Fra t-shirt til hårbånd

I Trendsales' juleundersøgelse tilkendegiver 95 % sig positive overfor ideen i at lægge second hand-gaver under juletræet.

Trendsales’ underdirektør Eva Kemp mener også, at adfærdsændringen skal igangsættes hos modtageren:

Vi kan jo se, at potentialet er til stede. Men at folk af den ene eller anden grund ikke husker at gøre deres nærmeste opmærksomme på, at second hand-varer kan være lige så eller endda mere værdifulde end butiksvarer.

Og det er altså nødvendigt, at man gør noget selv, hvis de positive tilkendegivelser skal omsættes til en reel adfærdsændring. En ting er at give, men det er også vigtigt, at vi lærer at tage imod.”

Trendsales har lavet deres egen guide til, hvordan du kan lave en bæredygtig ønskeliste. Se lige her.

LÆS OGSÅ: Nu’ det jul igen, nu’ det j… overtræk igen!

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?