Annonce
Af - 22/10-15 14:21; Opdateret: 23/10-15 09:21

Nu’ det jul igen, nu’ det j… overtræk igen!Nu’ det jul igen, nu’ det j… overtræk igen!

9 uger til jul, men allerede nu bør man forberede sig på højtidens udskejelser, hvis ikke man vil ende ligesom 2 ud af 3 danskere forventer at ende.

storybild

(Billede: Trendsales)

En undersøgelse fra Trendsales viser, at 65 % af deres brugere allerede på forhånd har indstillet sig på røde ører, når de i januar skal gøre højtidens forbrug op.

Nordeas forbrugerøkonom og forfatter til bogen ”Plus på kontoen”, Ann Lehmann Erichsen, mener sagtens man kan komme igennem december med plus på kontoen:

Der er ingen regler for, hvad julen skal koste eller, hvordan den skal se ud.

Faktisk kan du få masser af jul for få penge. Kodeordet er planlægning, planlægning og atter planlægning i god tid.

Det er altså langt fra sikkert, at vi skuffer nogen ved at udvise en smule økonomisk ansvarlighed – selv under juletiden.

LÆS OGSÅ: Få dobbelt op på børnechecken

Trendsales-undersøgelsen viser da også, at hele 95 % faktisk er parate til at bryde med traditionen.

De ville nemlig blive glade for en gave, som var købt second hand.

Positivt og en mulig løsning, mener Nordea-økonomen:

Second hand-gaver kan være en gevinst for alle parter. For det første findes de ofte til en langt bedre pris..

Og faktisk kan det virke langt mere personligt at få en second hand-gave, fordi man typisk har brugt længere tid på at finde det helt rigtige.

LÆS OGSÅ: Smart! ”Jeg sparer både tid og penge sådan her..”

Trendsales’ underdirektør Eva Kemp mener dog, at der er brug for handling bag ordene:

Det er jo i den grad positivt at se, at vi år efter år bliver mere og mere bevidste om bæredygtighed og økonomisk ansvarlighed.

Nu skal vi blot turde udfordre fordommene om, at gaver SKAL være pakket ind i en butik for at ligge under juletræet."

Det viser sig nemlig, at selvom mere end 9 ud af 10 ville værdsætte en second hand-julegave, så glemmer 70 % rent faktisk at gøre deres omgivelser opmærksomme på, at juleønskerne ikke nødvendigvis skal indfries af butiksfriske varer.

Det er altså nødvendigt, hvis de positive tilkendegivelser skal omsættes til en reel adfærdsændring.

En ting er at give, men det er også vigtigt, at vi lærer at tage imod.”, udtaler Trendsales-underdirektøren.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?