Annonce
Af - 15/01-15 15:31; Opdateret: 19/05-15 12:47

Løbebåndet som catwalkLøbebåndet som catwalk

Motion er for nogle blevet mere end kalorieforbrænding – det er blevet en kostbar livsstil!

storybild

(Billede: Shutterstock)

Den korrekte ernæring, de rigtige øvelser og den rette restitution er alle udtryk, som de fleste ville forbinde med træning og motion. Det er dog nok de færreste, der kaster tankerne på fitness og sundhed, når de hører om farverige leggings, neonfarvede toppe og moderigtige sneakers.

Ikke desto mindre er det for mange blevet lige så vigtigt, at træningstøjet ser godt og præsentabelt ud, som det er komfortabelt og svedabsorberende.

Personlig træner og indehaver af Arndal Spa & Fitness, Lotte Arndal, opfatter tendensen som et udtryk for en helt ny træningskultur, der er opstået i takt med det stigende medlemsantal i landets fitnesscentre:

Den nye træningskultur betyder, at flere “hænger” ud i fitnesscentret. Især for den yngre del af befolkningen er fitnesscentret blevet et af de steder, hvor man socialiserer med andre, og dermed også bliver målt i forhold til det andet køn. Man træner og vil i form, men man vil også være en del af en kultur og møde andre af det modsatte køn. Derfor er træningstøjet og det look, man ønsker at signalere og udstråle, blevet lige så vigtigt i træningscentret, som når man går på café eller i byen.

Det kan dog blive en dyr fornøjelse at holde både hverdagsgarderoben og træningsgarderoben opdateret med de seneste nye trends, og det kan mærkes hos Skandinaviens største modebazar Trendsales.

En intern undersøgelse viser, at antallet af varer i sportskategorien er steget med 150 % siden 2011 og alene fra 2013 er der en fremgang på 35 %.

Efterspørgslen på store sportsbrands som Nike, Adidas, Puma og New Balance er mere end tredoblet på bare tre år, hvilket altså vidner om, at der også på det private marked er gået sport i at finde det helt rigtige outfit til den rigtige pris.

Siden 2011 er antallet af handler med sportsmærker faktisk fordoblet på Trendsales, hvilket kan understrege det stigende behov danskerne har fået for at iklæde sig det helt rigtige outfit, når de bevæger sig ned i træningscentret eller ud på løberuten.

Ifølge Trendsales' underdirektør Eva Kemp kan tendensen dog også være et udtryk for, at sport og træning får større og større indvirkning på hverdagens modebillede:

"Sportsstilen er jo efterhånden blevet en fast bestanddel af modebilledet, hvilket nok kulminerede i november med Alexander Wangs kollektion for H&M. Så mens nogen ønsker at bringe moden ind i fitnesscentret eller med ud på løbeturen, så er der måske andre, der forsøger at pifte hverdagsgarderoben op med et lidt mere sporty udtryk.


LÆS OGSÅ: Shop løs i garderober med stjernestøv

LÆS OGSÅ: Nu starter jagten på forårets tendenser!

LÆS OGSÅ: Invitér en nordmand på besøg i klædeskabet

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?