Af Amira Høg Daimar - 25/05-16 08:43

Danskerne tager på arbejde i træningstøjDanskerne tager på arbejde i træningstøj

Træningstøjet rykker fra fitnesscenteret til cafébesøg og arbejdspladsen. Danskerne har nemlig for alvor taget athleisure-tendensen til sig.

storybild

(Billede: Krzysztof Herholdt)

Den internationale athleisure-bølge med moderigtigt sportstøj er skyllet ind over Danmark, og sweatpants og hættetrøjer optræder nu side om side med jeans og blazere i gadebilledet.

Træningstøj, der kombinerer sport, hverdag og mode, skriver sig ind i en tid, hvor mange lever en travl hverdag, og understreger samtidig danskernes ekstreme fokus på sundhed. Ifølge brandingekspert Anthony Aconis skal forklaringen nemlig findes i athleisure-tøjets signalværdi:

LÆS OGSÅ: Lad det gro! Behårede mænd er på mode igen

LÆS OGSÅ: Magasinet Vogue fylder 100 med hertuginde Kate på forsiden

»Sport er mere end nogensinde blevet en del af vores identitet. Det er ikke noget, vi går til, det er en del af, hvem vi er. Vi går ikke til crossfit, vi er crossfitters. Vi går ikke til yoga, vi er yogis, og så videre. Og fordi sport er blevet noget langt dybere, så er det vigtigt, at vi aktivt viser det overfor omverdenen i vores beklædning. Også når vi ikke dyrker vores sport«.

Hos den netbaserede modebutik Boozt.dk nikker man genkendende til tendensen. Fra februar til april i år er salget af athleisure steget med 143 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

LÆS OGSÅ: MODE: Monki fletter fingre med feministisk kunstner

LÆS OGSÅ: Digitalt mærke designer efter kundernes ønske

»I Danmark er athleisure-tøj et relativt nyt fænomen, men ikke desto mindre oplever vi en stor interesse for brands, der kombinerer activewear med elementer fra high fashion på catwalken«, fortæller Peter G. Jørgensen, CMO hos Boozt.

Ifølge ham er tendensen ikke mindst inspireret af musikscenens store stilikoner: »Forbilleder som Kanye West og Pharrell Williams har nok betydet en større opmærksomhed på både nye og etablerede activewear-brands«.

LÆS OGSÅ: QUIZ: Er du et mærkedyr?

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress