Af Amira Høg Daimar - 10/02-16 08:22

Dansk herremode slår homerunDansk herremode slår homerun

Tonsure, Han Kjøbenhavn og Asger Juel Larsen gav de hidtil dominerende kvindetøjskolleger kamp til stregen på Copenhagen Fashion Week.

storybild

Agser Juel Larsen (Billede: Copenhagen Fashion Week)

Copenhagen Fashion Week kunne i år fejre ti års jubilæum. I modeugens levetid har kvindetøjsdesignerne som regel været højdepunkterne, men denne sæson var anderledes. Herretøjsmærkerne har for alvor meldt sin ind i kampen og præsenterede modeugens mest interessante kollektioner.

Nykommerne fra Tonsure formåede at indfri de tårnhøje forventninger. Designer Malte Flagstad foretrækker at kaste blikket bagud, når han søger inspiration, og resultatet af gulvtæpper i samspil med moderne silhuetter stod stærkt. Tæppeinspirationen blev både fortolket bogstaveligt i showpieces som print på skjorter og i tykke metervarer, der kunne være blevet brugt til gulvtæpper. Tonsure demonstrerede, hvor højt det underspillede kan råbe, når det er skruet ordentligt sammen.

LÆS OGSÅ: Kritik af modeugen: Lader unge arbejde uden løn

LÆS OGSÅ: QUIZ: Modeuge eller fastelavn? Se om du kan se forskel

Forstadsfyrene fra Han Kjøbenhavn hyldede endnu engang deres opvækst på grænsen til storbyen. Dengang var træningstøjet fra den lokale fodboldklub en del af drengenes hverdagsgarderobe, hvor uflatterende polyesterbukser med sponsortryk blev båret med en læderjakke. Det var også tilfældet med Han Kjøbenhavns efterårskollektion, hvor fodboldtrøjer, reklametryk, gamacher, faux fur, læderjakker og stonewashed denim blev sammensat på kryds og tværs for en nostalgisk og gennemført forstad gone fashion-stemning.

Asger Juel Larsen er for længst trådt ud af trendland, og det var den nye efterårskollektion ’Born Worn’ et særligt stærkt eksempel på. Fandenivoldskheden har præget hele hans karriere, men denne gang udviste designeren en knap så konceptuel kollektion, hvor der var skåret ind til benet, og de vilde print og farver var erstattet af en ny form for afdæmpet vildskab. Den dyrkede maskuline stereotyper: skovhuggeren, cowboyen og musikeren (navnlig afdøde Lemmy Kilmister fra Motörhead, en af Asger Juel Larsens store helte). De amerikanske arketyper var som taget ud af en actionfilm, og selv om der var skruet ned for volumen, står designeren stadig i stærk kontrast til sine kolleger i tidens modeverden, hvor køn er flydende, for der er intet metroseksuelt over Asger Juel Larsens mand.

LÆS OGSÅ: Stylingtips, shopping og snacks - modeugen i dag

LÆS OGSÅ: Dom: Kanye West designer mere af det samme

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress