Af - 14/08-16 11:04

Sundhedsekspert: - Sådan ændrer du vaner (og taber dig)Sundhedsekspert: - Sådan ændrer du vaner (og taber dig)

Michelle Kristensen giver sine tip til, hvordan du stille og roligt bliver mere sund.

Bildstrecke im Grossformat »

Din veninde har hørt, at man bare skal indtage to avocadoer om dagen for at være sund. På en blog læser du, at avocadoer feder. Og på tv ser du et indslag om, hvor gode avocadoer er for din hud.

Danskerne bliver hver eneste bombarderet med viden, holdninger og meninger til sundhed, og det kan være svært at finde rundt i informationerne.

- Danskerne vil rigtig gerne være sunde. Det er moderne. Men det kan blive destruktivt, hvis informationerne forvirrer os, og vi ikke kan indfri vores mål. Sådan siger sundhedseksperten Michelle Kristensen, der vil hjælpe danskerne på vej med foredraget "Når sundheden f*cker med din hjerne".

Ifølge Michelle Kristensen sætter vi i dag alt for store krav til os selv.

- Vi skal ikke glemme den sociale sundhed som går ud på at være sammen med mennesker, vi kan lide, hygge og gå til fester, siger hun.

Vær' ærlig overfor dig selv
Hvis man gerne vil leve et sundere liv eller tabe sig 10 kg., handler det ifølge sundhedseksperten om at identificere, hvor det går galt og prøve at tage det i opløbet eller lige så stille ændre vaner.

- Vi stræber efter at få et mirakel-råd, men det er en joke. Det findes ikke! Man skal se sig selv i øjnene: "Hvor går det galt for mig?".

Michelle Kristensen mener, at det er en god idé at danne et overblik over ens svagheder ved at skrive dagene ned og dermed finde frem til et mønster.

- Du skal finde ind til kernen af problemet. Spørge dig selv: "Er det når jeg ikke sover nok, at jeg synes, at slik er ekstra interessant?" eller "er det når børnene har været umulige, at jeg føler, at jeg fortjener en kage efter aftensmaden?".

Vanerne tager lang tid at ændre, men det kan lade sig at gøre, fastslår Michelle Kristensen.

- Vanens magt er SÅ stor. Men hvis du vil - så kan du. Det gælder om, at være ærlig overfor sig selv, og så kræver det selvfølgelig benhårdt arbejde.

Hun foreslår, at man prøver at holde fristelserne uden for rækkevidde ved at ændre sine indkøbsvaner for eksempel.

- Køb den portion, som du har tænkt dig at spise den dag. Ofte er der tilbud på slik og chokolade, hvis man køber mere ad gangen, men det holder ikke. Hvis du først har købt det, og det ligger i køkkenskabet, er det nemmere at komme til at spise meget mere, end man havde tænkt sig, siger Michelle Kristensen, der også understreger, at man skal huske at vælge sine kampe med omhu.

- Det er et fåtal, der kan sige nej. De fleste har meget svært ved det, og derfor tager det tid at ændre, og man skal huske også at have det sjovt imens.


LÆS OGSÅ: Du behøver ikke træne ved høj intensitet

LÆS OGSÅ: Derfor har dansk badevand så kedelig en farve - men vær du glad for det

LÆS OGSÅ: Her er tegnene på, du drikker for lidt vand

LÆS OGSÅ: Fem børn syge af D-vitamindråber - advarsel skærpes

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress