Af - 22/09-15 13:25

Aarhus har markedsført sig til ny turismerekordAarhus har markedsført sig til ny turismerekord

VisitAarhus har i halvandet år haft markant fokus på turister, og det har gjort juli til den bedste måned nogensinde.

storybild

Aros bliver blandt andet fremhævet af VisitAarhus direktør som et museum, der inden for de senere år har udviklet sig til et museum på international niveau. (Billede: Polfoto/Arkiv)

Juli blev den bedste måned nogensinde set i forhold til antallet af turister i Aarhus, og i forhold til samme måned sidste år er tallet steget med 20 procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

88.093 overnatninger på byens hoteller blev det til mod 73.251 i juli sidste år, og det høje tal skyldes hovedsagligt to ting, vurderer VisitAarhus' direktør, Peer Heldgaard Kristensen.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

- Vi har gennem det sidste halvandet år skruet op for arbejdet med ferieturisme, og vi har for eksempel aldrig gjort så meget i international markedsføring før, siger han som den ene grund.

Den anden er, at det lige nu er et hit at tage på kortere ferie, hvilket gør Aarhus til en oplagt destination, forklarer direktøren.

LÆS OGSÅ: Spare-politikere rejste for 1.6 millioner

En stor del af æren for succesen giver han til et tværgående partnerskab med de store hoteller og attraktioner i Aarhus.

- I stedet for, at vi sidder hver især med en lille klat penge, så får vi meget mere gennemslagskraft ved at arbejde sammen og lægge pengene i fællespuljer, siger Peer Heldgaard Kristensen om den økonomiske gevinst.

Han oplever da også positiv respons på samarbejdet mellem de mange aktører i Aarhus.

- Det er en forståelse for hinandens roller, som jeg oplever, at mange af mine kolleger i Danmark og Europa er misundelige på, siger han.

LÆS OGSÅ: Safehouse til truede kvinder åbner i Aarhus

En af de attraktioner, som der samarbejdes med, er Aros, og her kan man også mærke, at der kommer flere turister til – også udenlandske, som rent faktisk står for 54 procent af stigningen af turister i Aarhus.

- Normalt er 13 procent af vores gæster fra udlandet, men mig bekendt er det lidt højere i år. Vi får også flere henvendelser fra udlandet end tidligere, og der er stor interesse fra internationale medier, der har med turisme at gøre, lyder det fra administrationschef Henrik Ochsner.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

Ud over at fremhæve sig selv og 'kollegerne' på Moesgaard Museum og i Den Gamle By, så peger man også på byens generelle udvikling som en årsag til det stigende antal af gæster.

- Aarhus har de seneste år gennemgået en enorm udvikling og er blevet en mere interessant by at besøge. Næsten overalt udvikler byen sig – nye bygninger, nye uddannelsesinstitutioner, letbane, nye torve og så videre, siger han.

LÆS OGSÅ: Overblik: Budgettet i Aarhus giver flere boliger og store besparelser

For VisitAarhus' direktør er en af de mest væsentlige udviklinger, at flere kommer til at kende Aarhus og ikke kun kan nævne 'Copenhagen', når udlændinge bliver spurgt til deres kendskab til Danmark.

- Hvis vi i løbet af en femårig periode gøre kendskabet til Aarhus meget større i internationalt perspektiv, så vil det hele blive meget nemmere, siger Peer Heldgaard Kristensen.

Han uddyber det med, at det vil blive lettere at trække internationale kongresser til, og at det lokale erhvervsliv vil få nemmere ved at hyre udenlandsk arbejdskraft, fordi man rent faktisk vil have hørt om den by, man flytter til.

LÆS OGSÅ: Kreative iværksættere er klar til at kæmpe for Sydhavnens fremtid

LÆS OGSÅ: Nye tal: Halvdelen af Aarhus’ hjemløse er under 30 år

LÆS OGSÅ: TV: 17-årige Jessica er Danmarks smukkeste: - Det er helt surrealistisk

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress