Af - 28/09-16 10:25

Ingen hegn eller bomme: Ny letbane skal køre blandt folkIngen hegn eller bomme: Ny letbane skal køre blandt folk

Aarhus’ nye letbane kommer til at køre side om side med fodgængere og cyklister.

storybild

Sådan kører letbanen i Nice ved Place Massena. (Billede: Leonid Andronov/Scanpix/Iris)

Masser af mennesker, legende børn, skatere og cyklister. Og en letbane, der pløjer direkte igennem området, de befinder sig på – helt uden hegn, perroner eller sikkerhedsbomme.

Umiddelbart kan det lyde som en farlig idé, men såkaldt såkaldt shared space bliver et nøgleord i det nye havnemiljø i Aarhus.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

Når letbanen står klar i maj 2017, vil Nærbanens lukkede miljø med lovpligtige sikkerhedsforanstaltninger være en saga blot, og i stedet smelter letbanen sammen med omgivelserne.

Ideen er at lave et stort åndehul, der samler by og borgere, mener Kristian Würtz (S), rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune:

– Den nye havnefront kan sammenlignes med dengang, vi åbnede åen. Aarhus vil orientere sig mod vandet på en helt anden måde end før, og det kan styrke livskvaliteten for de tusindvis af mennesker, der bor, arbejder og passerer forbi langs havnen.

For at undgå farlige situationer, vil letbanen højest køre 30 kilometer i timen, og samtidig bremser den markant hurtigere end almindelige tog. Letbaneføreren kan også aktivere en magnetbremse, så toget straks hægter sig fast til skinnen og standser.

Aarhus Letbane iværksætter desuden en række tiltag, der skal gøre det nemt og sikkert at færdes på havnen.

– Letbanesporene vil få en særlig farve og belægning, og der vil være små forhøjninger langs sporene. Det skal gøre det let at fornemme, om man kan komme i vejen for toget. Især bag Toldboden er der dårlige oversigtsforhold, så her gør vi ekstra meget ud af markeringerne, siger Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Aarhus Letbane.

Han tilføjer, at Aarhus Letbane har hentet inspiration i Schweiz og Frankrig, hvor ’shared space’ er udbredt:

– Et godt eksempel er den store Place Massena tæt på havnen i Nice. Selv når pladsen er fuld af liv, så har letbanen fri passage takket være skiftet i farver og overflader, som intuitivt får folk til at holde sig fra sporene.

Når Havnepladsen står færdig på havnen, vil den med sine 12.000 kvadratmeter blive den klart største plads i Aarhus. Faktisk er den over dobbelt så stor som Store Torv og Lille Torv tilsammen.

LÆS OGSÅ: Letbaneforsinkelse koster en halv million om dagen

LÆS OGSÅ: Minister om letbane-kritik: Jeg tager det meget alvorligt

LÆS OGSÅ: Kritik af jysk letbane åbner granskning af Ring 3-bane

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress