Af - 02/11-16 11:41

Nyt letbaneprojekt aflivet af VenstreNyt letbaneprojekt aflivet af Venstre

Den ventede letbane i Aarhus har med Venstres nej til støtte til kommende etaper fået nådestødet, da hverken kommunen eller regionen kan føre projektet videre selv, lyder det fra rådmanden.

storybild

Der bygges og bygges for at holde tidsplanen. Letbanebyggeriet skulle gerne stå klar i 2017, men nu ser det ud til, at de ekstra planlagte etaper, der hedder Aarhus Ø - Brabrand og Hinnerup - Lisbjerg, ikke bliver til noget, nu hvor regeringen har sagt, at de vil stoppe statsstøtten. Sådan lyder vurderingen fra konstituerende rådmand for Teknik og Miljø, Camilla Fabricius. (Billede: Henning Bagger)

Der er ikke mange smil på læberne på rådhuset i Smilets By for tiden. De ekstra etaper i letbane-byggeriet har fået et nej til statsstøtte fra regeringen, da det ifølge Venstre nu er et lokalt anliggende.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

Dybt problematisk, lyder det fra konstituerende rådmand for Teknik og Miljø, Camilla Fabricius, der ser projektet som dødt, hvis pengene ikke kommer.

- Kristian Pihl Lorentzen har aldrig gjort noget godt for Østjylland. Kan forstå, at Løkke er gået i tænkeboks i forbindelse med hans 2025 plan - det kunne være, at Lorentzen også burde gå i tænkeboks, så han ikke sætter hele Østjylland i standby, siger Camilla Fabricius.

LÆS OGSÅ: Ingen hegn eller bomme: Ny letbane skal køre blandt folk

Hun ser det som dybt problematisk, at regeringen har meldt pas til udvikling og vækst i Region Østjylland, som hun kalder det.

- Hele Østjylland boomer lige nu inden for blandt andet grøn energi og teknologi, og det er regeringen ved at sætte et stopklods for nu her. Vi hører fra virksomheder, at vi i udlandet fremstår som en region med en tydelig grøn vision, hvilket letbanen er en stor del af. Det kan ændre sig med at regeringen ikke står bag projektet mere, siger Camilla Fabricius, der ikke ser en lys fremtid for letbanen.

- Jeg er bange for, at etaperne Aarhus Ø - Brabrand og Hinnerup - Lisbjerg ikke bliver til noget, hvis ikke vi får en ny regering. Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan det her skal løses, hvis pengene ikke kommer.

LÆS OGSÅ: Staten tager mere kontrol over hovedstadens letbane

Kristian Pihl Lorentzen mener dog, at regeringen har gjort sit, og at fokus nu skal flyttes.

- Vi har i regeringen været glade for at give en håndsrækning i form af starthjælp til letbaneprojektet i Aarhus, men nu er det altså blevet et lokalt ansvar. Staten har masser af se til, og noget er altså vigtigere end andet, siger Venstres trafikordfører.

Han mener, at det nu er tid til at flytte fokus og økonomi over til vejnettet i stedet.

- Langt den største af økonomien til transport er gået til den offentlige transport, men nu er det altså vejenes tur. Vi vil prioritere opgraderinger af vejnettet i stedet og fjerne flaskehalse på blandt andet E45. Vi har mange bilister, og dermed ressourcer, der sidder stille mange timer om dagen. Det skal vi have løst, siger Kristian Pihl Lorentzen.

LÆS OGSÅ: Minister vil ændre modellen til letbanen på Ring 3

LÆS OGSÅ: Letbaneforsinkelse koster en halv million om dagen


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress