Af - 11/01-16 09:32

Aarhusianerne klager dagligt over chaufføren: Her er det værstAarhusianerne klager dagligt over chaufføren: Her er det værst

Midttrafik modtog 465 klager over buschauffører i Aarhus i årets første ni måneder. De travle A-linjer er også de mest påklagede.

storybild

Midttrafik transporterer dagligt 90.000 i Aarhus (Billede: Polfoto)

Hundredvis af kunder var sidste år så utilfredse med oplevelsen i Aarhus' bybusser, at de klagede til Midttrafik. I 2015's første tre kvartaler modtog selskabet i gennemsnit 1,2 klager dagligt alene over chaufførerne.

Særligt deres evner bag rattet vakte harme og medførte 245 klager. Dårlig opførsel fra chaufføren resulterede i 194 klager, mens 20 brokkede sig over, at chaufføren talte i håndholdt mobiltelefon under kørslen.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

Hos Midttrafik er reaktionen, at klagerne skal ses i lyset af, at man hver dag transporterer 90.000 passagerer i Aarhus.

LÆS OGSÅ: Taget på fersk gerning: Buschauffør spiller mens hun kører

- I min optik er tallet lavt, når man sammenligner det med, hvor mange kunder vi har. Vores chauffører gør en kæmpe indsats hver dag, siger Jesper Staberg, leder af kundeservice hos Midttrafik.

Det er de travle A-busser, der klages mest over. Topscoreren er rute 1A, mens 6A og 2A kommer efter.

- Vi anerkender kundernes dårlige oplevelser, og vi følger op på alle klager og har en god dialog med vores operatører, men her er der tale om ruter, hvor vi på hver af dem har fire millioner passager om året, så set i det store perspektiv er det ikke slemt, siger Jesper Staberg.

LÆS OGSÅ: Snarrådig buschauffør snød 3-årig ud af kidnapperens hænder

Efter metroxpress' gennemgang af klagerne ønsker byrådsmedlem Lars Boje Mathiesen (LA) en redegørelse for at undersøge, om der er et reelt problem med buschaufførerne:

- Umiddelbart lyder det som et højt tal, og jeg vil derfor bede Aarhus Kommunes repræsentant i bestyrelsen om en redegørelse, så vi får klarlagt, om der er et problem, der kræver også politikernes opmærksomhed.

Klageniveauet er umiddelbart det samme som i 2014 og 2013.

Banebrydende app skal fjerne klagerne

Det er for alvor de forkerte bustider, der frustrerer aarhusianerne. Det ses tydeligt på Midttrafiks Facebook-side, hvor langt de fleste klager handler om busser, der enten er kørt for sent eller for tidligt.

Men hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at komme for tidligt af sted?

LÆS OGSÅ: Nu kåres bedste buschauffør i Midtjylland

- I myldretrafikken er det ikke muligt at blive holdende på busstoppestedet, hvis chaufføren er kommet foran tidsplanen. Så er der simpelthen ikke plads til de andre busser, forklarer Midttrafiks kundeservice-chef Jesper Staberg.

Han understreger, at buchaufførerne på grund af Aarhus tætte trafik sjældent selv er skyld i forsinkelserne.

For at sikre en bedre service er Midttrafik nu ved at udvikle en gps-baseret mobilapp, så man i realtid kan se, hvor ens bus befinder sig.

LÆS OGSÅ: Smidt af bussen: - Du holder os som gidsler

Ofte går bekymringen på, hvor længe man skal vente, når bussen er forsinket. Man står og tripper. Nu kan man direkte se, hvor busserne er henne, og om de er på vej hen til dig.

Appen bliver i øjeblikket testet for fejl. Midttrafik forventer, at den er klar til kunderne i den nærmeste fremtid.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress