Af - 27/10-15 08:57

Aarhusianere skylder 45,7 millioner kroner i ubetalte busbøderAarhusianere skylder 45,7 millioner kroner i ubetalte busbøder

Gælden for busbøder i Aarhus vokser og vokser. Nu vil kommunen kradse pengene ind.

storybild

(Billede: Polfoto/Tobias Nørgaard Pedersen)

Puljen af ubetale busbøder i Aarhus vokser og vokser.

På bare ét år er den samlede gæld steget med 28 procent - fra 35,6 millioner kroner ved udgangen af 2013 til hele 45,7 millioner kroner ved udgangen af 2014.

Det er en ottedobling siden 2004, skriver Jyllands-Posten.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

Det er Aarhus Kommune, der står for at opkræve de ubetalte kontrolafgifter for det regionale trafikselskab Midttrafik, og nu mener flere partier i byrådet, at der skal lægges mere pres på skyldnerne.

LÆS OGSÅ: Tillykke med fødselsdagen - du skylder 750 kroner

- Jeg er lidt chokeret over, at det er sket med den historik. Vi var stillet i udsigt, at vores udestående på ubetalte bøder skulle falde og ikke stige, siger Gert Bjerregaard, medlem af byrådet for Venstre til Jyllands-Posten.

Han mener, at kommunen skal gøre en mere aktiv indsats for at kradse pengene ind.

LÆS OGSÅ: Minister: Skat kan have tabt milliarder

- Der er behov for, at vi fra rådmanden Kristian Würtz (S) får en redegørelse for udviklingen. Jeg håber ikke, at forklaringen er, at man ikke laver en egentlig opfølgning og forfølger de her penge. Hvis det er tilfældet, har vi også forklaringen på, hvorfor beløbet vokser, siger han.

Mens kommunen opkræver afgifterne, er det imidlertid Skat, som skal inddrive dem.

LÆS OGSÅ: Kontroversielle kunstnere får bøder for at hænge 'Terrorist Welcome'-plakater op

Jan Ravn Christensen (SF), medlem af teknisk udvalg og byrådets repræsentant i Midttrafiks bestyrelse, kalder skyldner-beløbet "voldsomt".

- Det er min helt klare opfattelse, at Skat har sovet i timen. Jeg synes, det er værd at få set på, om det er muligt, at vi selv kan få en aktiv rolle i forhold til inddrivelse af restancer, så vi kan få lidt mere styr på det, siger han.

LÆS OGSÅ: Volkswagen tilbagekalder 8,5 millioner biler fra EU

I et notat fra Kultur og Borgerservice bliver flere udskrevne bøder hos Midttrafik også fremhævet som en af forklaringerne på stigningen.

Desuden har der ifølge notatet før været problemer med at sende kravene til Skats system EFI, ligesom Skat "kun i meget begrænset omfang har benyttet sig af muligheden for særlig lønindeholdelse".

LÆS OGSÅ: 117 fartsyndere slipper for bøder for at køre for stærkt

- I forhold til det sidste kunne man godt sende opfordring til at blive skarpere til det og også generelt blive skarpere til at inddrive pengene fra folk med de redskaber, vi nu engang har, lyder det fra byrådsmedlem Marc Perera Christensen (K).

Kristian Würtz (S) erkender, at der er tale om et meget stort beløb, som blandt andet er opstået, fordi Midttrafik i 2012 hyrede vagtselskabet G4S til at stå for billetkontrollen, som derefter blev "mere effektiv og nidkær".

LÆS OGSÅ: Tid til cykellygter: Sådan undgår du bøder

- Det er rigtigt mange penge, og vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at få dem i kassen, siger rådmanden og tilføjer:

- En del af udfordringen er også, at Skat ikke har haft styr på sine systemer og det er møgærgerligt og kritisabelt.

LÆS OGSÅ: Blitzede for 11 millioner: Kun én personskade på bødevej

LÆS OGSÅ: Er dit nabolag ramt? Se hele kortet over hvor politiet blitzer mest

LÆS OGSÅ: Politiet svarer igen: Fotovogne bliver ikke brugt som pengemaskine

LÆS OGSÅ: Nye tal afslører: Her blitzer politiet mest

LÆS OGSÅ: Bilister får tusindvis af bøder - motorcyklister slipper

LÆS OGSÅ: It-nedbrud hos Skat: Virksomheder i klemme før deadline

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress