Af - 03/10-16 16:26

Se den vilde visualisering: Bruuns Bro er for lav til de nye togSe den vilde visualisering: Bruuns Bro er for lav til de nye tog

I forbindelse med elektrificeringen af togdriften i Danmark skal der være højere nede fra skinnerne og op til under Bruuns Bro i Aarhus.

Bildstrecke im Grossformat »
Ifølge planen vil Salling Aarhus åbne en 2.000 kvadratmeter stor park oppe på taget. Den vil være til fri afbenyttelse for byens borgere og gæster. Klik videre i galleriet for at se flere billeder og visualiseringer af andre store projekter omkring i byen. Banedanmarks visualisering af den nye Bruuns Bro. Der mangler nemlig en halv meter mellem skinner og bro, når de nye el-tog kommer, og derfor har kommunen besluttet at rive den gamle bro ned for at bygge en ny. Den nuværende vandrehal fjernes, hvis Bruuns Bro får sin ansigtsløftning. Klik videre i galleriet for at se flere billeder og visualiseringer af store projekter omkring i byen. Visualisering af det nye madmarked ved Skt. Knuds Torv. Sculptures By The Sea succesen 'Den Uendelige Bro' vender måske tilbage til Varna i Marselisborg - på permanent ophold. Sculptures By The Sea succesen 'Den Uendelige Bro' vender måske tilbage til Varna i Marselisborg - på permanent ophold. Visualisering af hvordan byrummet kommer til at se ud, hvis forslaget om et 95 meter højt boligbyggeri ved Randersvej i Aarhus N kommer igennem. Forslaget om det 95 meter høje boligbyggeri er i offentlig behandling og forventes at komme i 2. behandling i byrådet inden sommerferien 2016. Ambitionen med Nye er, at bydelen ender med at rumme 20.000 mennesker. Tækker Group står bag den nye bydel, hvor otte arkitektfirmaerer med til at skabe de første 650 boliger, der skal være en del af første etape. De første 50 boliger skal efter planen være klar til indflytning i starten af 2017. Et mål med byen er blandt andet, at man skal være bedre til at snakke med naboerne. Derfor er der gjort meget ud af mellemrummene mellem de forskellige boliger. De skal indbyde til, at man snakker mere sammen. Sådan her ser arbejdspladsen om nogle år ud for 1.000 ansatte i Aarhus Kommune. Huset kommer til at ligge på hjørnet af Edwin Rahrs Vej og den nye bygade lige over for Bazar Vest. Bygningen kommer til at bestå af 130 lejligheder med en lækker udsigt, og den bliver en del af CeresByen, der er en helt ny bydel i Aarhus. Panorama-bygningen er yderst til venstre i den nye bydel, der kommer til at indeholde boliger, erhvervsliv, butikker og uddannelse. Noget af det står allerede klar nu. Når Aarhus skal rumme 125.000 flere borgere uden at rykke særlig meget i den nuværende bygrænse, så handler det om at bygge tættere og udnytte pladsen bedre. Det vil man især gøre op og ned af Letbanen, så der er gode transportmuligheder. Her er det en illustration af endestationen i Brabrand. Rådmand Kristian Würtz nævner Hasle Torv som et eksempel, hvor der er masser af ubrugt plads, som kan bruges til bebyggelse, uden at man fjerner byens grønne områder. Ved Søften uden for Aarhus får man mulighed for at parkere bilen og tage resten af vejen ind til centrum med letbanen. Byrådet har nemlig ud over målet om 450.000 indbyggere også et om 250.000 arbejdspladser, og det vil også betyde trafik ind mod byen. En af de bydele, hvor man er i fuld gang med at udnytte pladsen og bygge tættere, er Aarhus Ø. Kristian Würtz fortæller, at der er en tendens til, at flere vil tættere på centrum, og der derfor er brug for at bygge tæt i det her område. På og ved rutebilstationen planlægger man en ny bydel med navnet 'Perlekæden'. Den vil fortsætte op til Bruuns Galleri, og bygningerne vil ligge tæt - som perler på en snor. Gellerup er i rivende udvikling. Der er i hvert fald blevet revet boligblokke, og fremtiden byder på et nyt og spændende boligmiljø Området får en bygade, hvor Letbanen også vil komme forbi. Byggeperioden for projektet i Gellerup er 2013-2030, og prisen er 1,8 milliarder kroner.

En ny visualisering fra Banedanmark viser et eksempel på, hvordan der kan gives mere plads til de nye el-toge i Aarhus - nemlig ved at hæve Bruuns Bro.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

- Vi mangler sådan set bare knap en halv meter, før at der er plads til både køreledninger og tog under Bruuns Bro. Vi har udfærdiget to løsninger for at finde den halve meter, og det hedder enten at sænke sporet eller hæve broen, siger projektleder hos Banedanmark Magnus Bros.

LÆS OGSÅ: EL vil vente med Vejles togbro og satse på elektrificering

I modellen, hvor løsningen er at hæve broen frem for at sænke sporene, vil den nuværende vandrehal samtidig blive revet ned og erstattet med en ny.

I de kommende otte uger vil Banedanmark være åbne for høringssvar indtil den 27. november. I mellemtiden bliver der derudover holdt borgermøde den 11. oktober klokken 19 på Møllevangsskolen, hvor de to projekter bliver gennemgået.

LÆS OGSÅ: S og R afviser totalt DF-ønske om ny togfondsdebat

Derefter er det op til politikerne.

- Vi lægger ideerne frem, præsenterer fordele og ulemper ved begge ideer, og så er det sådan set op til politikerne. Vi forventer en politisk beslutning i uge 17 næste år, siger Magnus Bros.

LÆS OGSÅ: DF genåbner diskussion om togfondens omstridte timemodel


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress