Af - 12/05-16 07:47

Hyperloop: Lokalpolitiker vil fra Aarhus til København på 15 minutterHyperloop: Lokalpolitiker vil fra Aarhus til København på 15 minutter

Vi skal vise, at vi har visioner, lyder det fra lokalpolitiker, der mener, at vi skal gå efter et hyperloop. Mere realistisk med Kattegatbro, siger ekspert.

Bildstrecke im Grossformat »

Her kan du se nogle illustrationer af, hvordan et hyperloop kan se ud.

Danmark er ude i den store verden kendt som et land af bro-byggere, men måske er det på tide at tage skridtet videre.

Lokalpolitiker i Aarhus Lars Boje M

LÆS OGSÅ: Sælger tre gange så mange som i Aarhus: Husene på Samsø er eftertragtede

athiesen (LA) mener i hvert fald, at Danmark skal prioritere et hyperloop mellem Aarhus og København frem for en Kattegatbro.

- Vi kan se, hvor hurtigt det går med teknologien, så vi kan lige så godt have alle antenner ude og være et forgangsland på det her punkt. Det handler om at vise, at vi har visionerne til sådan et projekt, siger han.

- Hvis man kigger på det danske jernbanenet, kan man se, hvor sløjt og ineffektivt det er. Her snakker man om timemodeller og to timers rejsetid mellem Aarhus og København. Med et hyperloop snakker vi 20 minutter, siger Lars Boje Mathiesen.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

Metroxpress har tidligere snakket med formanden for Kattegatkomiteen, Jens Kampmann, der siger, at de ikke har taget stilling til sådan en løsning, men at de ønsker 'den hurtigst mulige forbindelse'.

Og det vil gå hurtigt i et hyperloop, der fungerer ved, at man placeres i en kapsel og skydes afsted i et rør med ekstremt lavt lufttryk.

LÆS OGSÅ: Kæmpestort frø skyder op midt på gågaden

LÆS OGSÅ: Hells Angels rykker væk fra Esbjerg: Her flytter de ind

En tur mellem Aarhus og København vil kunne foretages med godt 800 km/t i snit, når man tager højde for for acceleration og nedbremsning, vurderer Henrik Sylvan, centerleder ved DTU's Institut for Transport.

- Vi er nede på 15-20 minutter i transporttid. Man vil ret hurtigt kunne komme op på den maksimale fart, men accelerationen kommer det også an på, om man skal spændes fast eller kunne gå rundt.

Hans optimistiske bud går på, at verden får sit første hyperloop om 20 år, men det bliver nok ikke i Danmark.

- Det er mere realistisk, at der kommer en kattegatforbindelse med en konventionel jernbane. På den anden side vil det nok ikke være mere end 10 til 30 procent dyrere med et hyperloop, så det er ikke fuldstændig urealistisk.

LÆS OGSÅ: Letbanen vil koste 214 millioner om året – men kun tjene 96

LÆS OGSÅ: Anklage: Dansk teenager truede med terror på Facebook

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress