Af - 17/10-16 12:40

Cykelhotel ved banegården bliver udskudtCykelhotel ved banegården bliver udskudt

Aarhus Kommune har valgt at annullere udbuddet af Cykelhotel H.

Bildstrecke im Grossformat »
Ifølge planen vil Salling Aarhus åbne en 2.000 kvadratmeter stor park oppe på taget. Den vil være til fri afbenyttelse for byens borgere og gæster. Klik videre i galleriet for at se flere billeder og visualiseringer af andre store projekter omkring i byen. Banedanmarks visualisering af den nye Bruuns Bro. Der mangler nemlig en halv meter mellem skinner og bro, når de nye el-tog kommer, og derfor har kommunen besluttet at rive den gamle bro ned for at bygge en ny. Den nuværende vandrehal fjernes, hvis Bruuns Bro får sin ansigtsløftning. Klik videre i galleriet for at se flere billeder og visualiseringer af store projekter omkring i byen. Visualisering af det nye madmarked ved Skt. Knuds Torv. Sculptures By The Sea succesen 'Den Uendelige Bro' vender måske tilbage til Varna i Marselisborg - på permanent ophold. Sculptures By The Sea succesen 'Den Uendelige Bro' vender måske tilbage til Varna i Marselisborg - på permanent ophold. Visualisering af hvordan byrummet kommer til at se ud, hvis forslaget om et 95 meter højt boligbyggeri ved Randersvej i Aarhus N kommer igennem. Forslaget om det 95 meter høje boligbyggeri er i offentlig behandling og forventes at komme i 2. behandling i byrådet inden sommerferien 2016. Ambitionen med Nye er, at bydelen ender med at rumme 20.000 mennesker. Tækker Group står bag den nye bydel, hvor otte arkitektfirmaerer med til at skabe de første 650 boliger, der skal være en del af første etape. De første 50 boliger skal efter planen være klar til indflytning i starten af 2017. Et mål med byen er blandt andet, at man skal være bedre til at snakke med naboerne. Derfor er der gjort meget ud af mellemrummene mellem de forskellige boliger. De skal indbyde til, at man snakker mere sammen. Sådan her ser arbejdspladsen om nogle år ud for 1.000 ansatte i Aarhus Kommune. Huset kommer til at ligge på hjørnet af Edwin Rahrs Vej og den nye bygade lige over for Bazar Vest. Bygningen kommer til at bestå af 130 lejligheder med en lækker udsigt, og den bliver en del af CeresByen, der er en helt ny bydel i Aarhus. Panorama-bygningen er yderst til venstre i den nye bydel, der kommer til at indeholde boliger, erhvervsliv, butikker og uddannelse. Noget af det står allerede klar nu. Når Aarhus skal rumme 125.000 flere borgere uden at rykke særlig meget i den nuværende bygrænse, så handler det om at bygge tættere og udnytte pladsen bedre. Det vil man især gøre op og ned af Letbanen, så der er gode transportmuligheder. Her er det en illustration af endestationen i Brabrand. Rådmand Kristian Würtz nævner Hasle Torv som et eksempel, hvor der er masser af ubrugt plads, som kan bruges til bebyggelse, uden at man fjerner byens grønne områder. Ved Søften uden for Aarhus får man mulighed for at parkere bilen og tage resten af vejen ind til centrum med letbanen. Byrådet har nemlig ud over målet om 450.000 indbyggere også et om 250.000 arbejdspladser, og det vil også betyde trafik ind mod byen. En af de bydele, hvor man er i fuld gang med at udnytte pladsen og bygge tættere, er Aarhus Ø. Kristian Würtz fortæller, at der er en tendens til, at flere vil tættere på centrum, og der derfor er brug for at bygge tæt i det her område. På og ved rutebilstationen planlægger man en ny bydel med navnet 'Perlekæden'. Den vil fortsætte op til Bruuns Galleri, og bygningerne vil ligge tæt - som perler på en snor. Gellerup er i rivende udvikling. Der er i hvert fald blevet revet boligblokke, og fremtiden byder på et nyt og spændende boligmiljø Området får en bygade, hvor Letbanen også vil komme forbi. Byggeperioden for projektet i Gellerup er 2013-2030, og prisen er 1,8 milliarder kroner.

Det skulle efter planen have stået klar i oktober 2017 ved Hallssti og have ca. 2.000 cykelparkeringspladser. Det skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Årsagen til at Aarhus Kommune har valgt at annullere udbuddet skyldes, at Banedanmarks muligvis vil foretage ændringer af Bruuns bro. I den forbindelse skal det koordineres før cykelhotellet kan blive virkelighed.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

- Vi har behov for at sikre os, at de to projekter vil kunne passe sammen. Det er derfor nødvendigt at gentænke den udbudte opgave omkring cykelhotellet, og derfor har vi valgt at annullere udbuddet,” siger Pablo Celis, projektleder i Aarhus Cykelby.

LÆS OGSÅ: Robotter, 3D-maskiner og en Tesla Coil overtog Dokken i Aarhus

Center for Byudvikling og Mobilitet vil nu undersøge, hvilke midlertidige muligheder der er for at skabe flere cykel p-pladser i området ved Aarhus H.

- Vi har etableret mange nye cykelparkeringspladser omkring Aarhus H i de seneste år, men vi ved godt, at det kan være svært at parkere sin cykel i området. Derfor vil vi nu undersøge, hvilke midlertidige løsninger, der kan afhjælpe problemerne med cykelparkering i området omkring banegården, siger Pablo Celis og fortsætter:

LÆS OGSÅ: Et aarhusiansk stykke kultur lukker efter 20 år

- Vi vil blandt andet yde en ekstra indsats, når det gælder oprydning af efterladte cykler, som optager plads for dem, der har et reelt parkeringsbehov, afslutter Pablo Celis.

Cykelhotellet forventes genudbudt i løbet af 2017, og vil derfor tidligst kunne stå færdigt i 2018.

LÆS OGSÅ: 21-årig kvinde er dræbt i soloulykke

LÆS OGSÅ: Isabella flytter sammen med morfar: - Moffe er en af mine bedste venner

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress