Af - 24/08-16 07:39; Opdateret: 24/08-16 10:30

Ups: Danskere stod bag 'international hæder' til Dokk1Ups: Danskere stod bag 'international hæder' til Dokk1

Dokk1's internationale pris er mest af alt dansk ...

storybild

Dokk1 på Aarhus havn. Verdens - måske - bedste folkebibliotek. (Billede: PR)

I sidste uge fik Aarhus’ nye havnebibliotek Dokk1 en stor 'international pris' på bibliotekskonferencen WLIC i Ohio og var nu officielt 'klodens bedste folkebibliotek'.

Jublen var stor - eksempelvis udtalte byens kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R):

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

- Sådan! Nu markerer Aarhus sig igen på verdenskortet, mens Direktør for Aarhus 2017 Rebecca Matthews kaldte biblioteket en 'genistreg'.

Også Alternativets politiske leder, Uffe Elbæk, glædede sig på Facebook:

LÆS OGSÅ: Dansk bibliotek kåret som verdens bedste

- Det er vel at mærke ikke noget Aarhus siger. Det er noget verden siger.

Men det sidste er måske ikke helt korrekt. Det skriver Information og rapporterer Radio24Syv.

Den internationale pris, Public Library of the Year, er nemlig oprettet, finansieret og uddelt af lutter danskere: Bag prisen står Slots- og Kulturstyrelsen, som biblioteksområdet sorterer under. Det skriver Information.

Seks ud af otte af dommerne i prisjuryen var danskere, viceformand i Slots- og Kulturstyrelsen var juryformand, og da juryen mødtes for at finde en vinder, foregik det hos Slots- og Kulturstyrelsen på H.C. Andersens Boulevard i København.

Prisen er desuden sponsoreret af det danske it-firma Systematic, som leverer it-løsninger til danske biblioteker. Det internationale anstrøg bestod af ét jurymedlem fra Norge og ét fra Australien.

LÆS OGSÅ: To piger reddede mand fra at drukne i Aarhus Havn

Sagen har fået flere meningsdannere på banen. Blandt andet kalder journalist David Trads uddelingen for dirrekte korrupt.

Radio24Syv konfronterede rådmand Rabih Azad-Ahmad, der dog ikke mente, det danske islæt diskvalificerede kåringen.

- Jeg betvivler ikke deres neutralitet ... Der er jo ingen repræsentanter fra Dokk1 i juryen, lød det i radioen.

Ifølge medieforsker Søren Schultz Jørgensen fra Syddansk Universitet udstiller sagen et kendt problem i danske medier: Dækning af kunst og kultur består alt for ofte af ukritisk videreformidling af pressemeddelelser og nyhedstelegrammer – ikke mindst, hvis danskere er blevet kåret som verdens bedste.

LÆS OGSÅ: Efter 20 år på gaden kommer Hus Forbi nu på museum

- Der er mange situationer, hvor den slags er ligegyldigt: Hvem har verdens næsthøjeste juletræ? So what? Men er det ukontroversielt, hvem der har vendes bedste flygtningepolitik? Eller det bedste velfærdssystem? Der er man nødt til være principiel: Man kan ikke bare videreformidle postulater om nogens fortræffeligheder siger Søren Schultz Jørgensen til Information.

Den international pris til Dokk1 kaster nemlig glans over et projekt, som Aarhus Kommune og Realdania tilsammen har brugt 2,1 mia. kroner på – penge, som teoretisk set kunne være brugt på børnehaver eller togbaner – og så skal kildekritikken være på plads.

- Prisen legitimerer nogle milliardinvesteringer og nogle politiske beslutninger og prioriteringer, siger Søren Schultz Jørgensen.

Trods de tunge danske interesser bag Dokk1’s bibliotekspris, mener viceformand i Slots- og Kulturstyrelsen Morten Lautrup-Larsen (som altså også var juryformand i priskomiteen) fortsat, at prisen kan kaldes for en ’international pris.’

- Den er international på den måde, at vi har modtaget forslag fra hele verden, og at prisen bliver uddelt i forbindelse med mødet i den internationale organisation IFLA, siger han til Information.

Han ser ingen problemer med inhabilitet.

- Ingen af dem (i juryen, red.) var inhabile på nogen måder. Realdania sad ikke i juryen, og hele berettigelsen af prisen beror på, at vi træffer en saglig vurdering – og det har vi gjort. Der var klart enighed om valget, siger Morten Lautrup-Larsen.

Rettelse: Tidligere fremgik det af historien, at fonden Realdania har medfinansieret/sponsoreret prisen. Realdania har i en mail til metroxpress oplyst, at dette ikke er tilfældet.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress