Af - 16/08-15 10:08

Er din på listen? I disse bybusser gives der flest bøderEr din på listen? I disse bybusser gives der flest bøder

Det er hovedsagligt A-busserne, der bliver uddelt bøder i, men der er stor forskel på, hvor bøderne gives.

storybild

Aarhus-bybus. Arkivfoto. (Billede: Pedersen Tobias N¯rgaard)

Passagererne i Aarhus' bybusser fik sidste år 21.491 bøder for ikke at kunne vise en gyldig billet til kontrollørerne. Det er især i A-busserne, at der bliver krævet penge ind, hvor linjerne 1A og 4A stikker ud med over 3.500 bøder i hver.

Det viser en opgørelse som metroxpress har fået aktindsigt i.

LÆS OGSÅ: Rapport afslører: Midttrafik har kendt til ulovlige buskort i seks år

- Der vil altid være nogen personer, der tager chancen, og dem prøver vi at finde. Alle linjer bliver kontrolleret, men A-busserne er dem med flest passagerer, så det er også dem, der får flest besøg, siger Mette Julbo, der er vicedirektør i Midttrafik.

LÆS OGSÅ: Rådmand afskaffede bus-årskort - så skaffede hun det i fem år til sig selv

Alle A-buslinjerne har kastet mere end 2.000 bøder af sig pånær 5A, der med 886 af slagsen ligger et stykke under, fordi den er blevet tjekket væsentligt færre gange. Hvorfor det er tilfældet, ved Mette Julbo ikke, men det vil hun også helst lade kontrollørerne fra Sequritas om.

- Jeg forventer, at Sequritas selv holder øje med det og så går efter de steder, hvor der er noget at komme efter, siger hun.

LÆS OGSÅ: Politikere får gratis busbilletter – chauffør gennem 36 år skal betale

Kontrollørerne kommer også forbi i natbusserne en gang i mellem, selv om det er sjældent. 134 busser blev ifølge Midttrafiks tal tjekket sidste år.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

Her uddelte man i gennemsnit en bøde for hver bus, der blev tjekket, og det er markant højere end det generelle tal, der ligger på en bøde i to ud af fem kontrollerede busser.

- Securitas er rigtigt dygtige til at finde dem, der vil snyde, og de har den frihed til at gå efter de busser, hvor de kan se, at der er noget at komme efter. Men det kunne godt være, at vi skulle tage en snak med dem om, at der skal være en mere intensiv kontrol i natbusserne – og måske i 5A også, siger Mette Julbo.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress