Af - 29/04-16 09:44

Ministerium kritiseres for letbane: Sammenlignes med grand prix-skandaleMinisterium kritiseres for letbane: Sammenlignes med grand prix-skandale

Transportministeriet har ikke udvist den professionalisme, som man må forvente af dem, mener Statsrevisorerne, efter Letbane-projekt blev 700 millioner kroner dyrere.

storybild

Letbane-byggeriet er godt i gang. Det er kritikken af Transportministeriet også. (Billede: Polfoto/Nicolai Tobias)

Transportministeriet har ikke gjort deres arbejde godt nok. Det er konklusionen på en beretning om deres deltagelse i letbane-projektet i Aarhus, som Statsrevisorerne netop har sendt til ministeriet.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

'Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Transportministeriet har deltaget i anlægget af Aarhus Letbane uden at udvise den professionalisme og det aktive ejerskab, som man må forvente på baggrund af ministeriets erfaringer med anlægsprojekter og selskabsledelse.'

Sådan lyder den overordnede konklusion på den 33 sider lange beretning, hvor der også sammenlignes med budgetoverskridelserne i forbindelse med Eurovision Song Contest 2014. En sag, som metroxpress har dækket intensivt.

LÆS OGSÅ: Slim og snavs: Populære Aarhus-caféer får sur smiley og kæmpe bøde

Sammenligningen går på, at det i begge tilfælde er store projekter på tværs af mange parter, og her mener Statsrevisorerne, at der i sådan nogle sager 'principielt ikke bør være forskel på den professionelle håndtering'.

Men her går kritikken altså på, at Transportministeriet ikke har været nok opmærksomme på, om budgettet for Aarhus Letbane var realistisk.

Desuden har ministeriet ifølge Statsrevisorerne være for langsom til at skaffe sig de nødvendige oplysninger om letbane-projektets økonomi, ligesom ministeriet i løbet af 2012 og 2013 ikke har oplyst Folketinget om risikoen for, at letbanen blev dyrere.

LÆS OGSÅ: Så er det slut: Dome of Visions siger farvel i weekenden

Siden kom det frem, at projektet blev 700 millioner kroner dyrere, og det betød en ekstraregning for staten på 330 millioner kroner.

Derefter trådte staten ud af selskabet bag letbanen, men prisen nåede altså at blive på 1 milliard kroner, når ekstraregningen puttes oven i de 600 millioner, som staten i første omgang spyttede i projektet sammen med en ekstra pulje på 100 millioner.

Metroxpress har forsøgt at få en kommentar fra Transportministeriet. De er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Det er ikke ulovligt i at have penge i Panama

LÆS OGSÅ: Derfor er Kapsejladsen så vigtig for Aarhus

LÆS OGSÅ: Supermarked mod madspild udvider til Aarhus

LÆS OGSÅ: Unik musikoplevelse: Kom til koncert hjemme i Mies stue

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress