Af - 15/11-16 09:28

Derfor hylder udenlandske medier Smilets by: Så mange millioner bruger de på Aarhus-omtaleDerfor hylder udenlandske medier Smilets by: Så mange millioner bruger de på Aarhus-omtale

Har du også undret dig over, hvorfor udenlandske medier står i kø for at hylde Aarhus? Her er svaret.

storybild

Publikum nyder udsigten over Aarhus fra Olafur Eliasson 's Your Rainbow Panorama på toppen på Aros Kunstmuseum i Aarhus (Billede: Torben Christensen)

'Danmarks nye kulinariske hovedstad', 'nogle af Danmarks bedste strande' og 'en pulserende by'.

Sådan har hyldesten lydt de seneste måneder, fra utallige store medier såsom Financial Times, Daily Telegraph og Lonely Planet, der alle har skamrost Aarhus under deres reportager i byen.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

Nu viser det sig, at mange af journalisterne har fået både fly og ophold betalt af de danske turistorganisationer, der står bag en større millionsatning på at få omtale af Aarhus.

LÆS OGSÅ: Internationalt magasin guider til Aarhus' 20 bedste oplevelser

- Aarhus er af EU udpeget som Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. I den forbindelse er der allokeret 6 mio. kr. af VisitDenmarks budget til presse- og markedsføringsinitiativer, oplyser VisitDenmarks kommunikationschef Pernille Hebsgaard Rohdemeier til metroxpress.

1 million blev brugt i 2015, 3 millioner i 2016 og de 2 millioner i 2017.

- Derudover investerer VisitAarhus af deres budget selv en halv million kr. pr. år i løbet af de tre år, i alt 1,5 mio. kr. Endelig er der en række partnere, som investerer i projektet, fx erhvervspartnere i Århus, rederier og transportører samt forskellige samarbejdspartnere, forklarer hun.

En af de partnere er FOOD, der promoverer dansk gastronomi, og hvor en fjerdedel af budgettet er skattekroner:

LÆS OGSÅ: Ny rapport: Danske regioner blandt de bedste i hele Europa at bo i

- Vi har satset meget på Aarhus især indenfor det seneste år, hvor vi brugt cirka en halv million kroner på at sælge Aarhus. Vi inviterer journalister og betaler transport, hotel og fly. Vi plejer at sige, at en journalist koster små 10.000 kroner, og hvis vi er heldige får vi dem i to dage, siger direktør Pelle Øby Andersen, der ikke er i tvivl om, at det er hver en krone værd.

- Aarhus er blevet en god historie. En historie om den hemmelige destination udenfor København. Vi har virkelig fået meget omtale og i meget tunge medier, hvilket får andre medier til at reagere af sig selv. Jeg vil mene det er mange gange pengene værd.

VisitDenmark er af samme opfattelse:

- Kendskab er en forudsætning for, at vi får turister hertil. Der er ingen tvivl om, at indsatsen er med til at øge kendskabet til Aarhus og dermed også øge antallet af turister, lyder det fra VisitDenmark, der opgører den endelige effekt af millionsatsningen i 2018.

LÆS OGSÅ: VILDT: Så mange gange cykler aarhusianerne rundt om jorden - hver dag

LÆS OGSÅ: 100 dage til Aarhus bliver kulturhovedstad: Her er hele programmet


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress