Af - 10/11-15 09:50; Opdateret: 10/11-15 10:15

Danmarks næststørste by har 0 likes på FacebookDanmarks næststørste by har 0 likes på Facebook

Landets næststørste kommune har ingen officiel Facebook-profil. 'Umoderne', mener ekspert, men kommunen har en god forklaring.

storybild

I Aarhus Kommune har man valgt ikke at have en central Facebook-side. (Billede: POLFOTO)

Mens størstedelen af landets kommuner for længst har indtaget Facebook, har aarhusianerne ingen mulighed for at synes godt om deres kommune.

I stedet satser kommunen på mere målrettede sider til institutioner og kampagner.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

Men at kommunen ingen officiel kanal har på danskernes foretrukne sociale medie, undrer Benjamin Rud Elbert, der er er ekspert i sociale medier og digital chef hos Geelmuyden Kiese:

LÆS OGSÅ: Aros udstiller 500.000 cigaretter i nyt kunstværk

- I dag forventer borgerne, at man kan træffe kommunen på Facebook. Det er her, mange af dem kommer af med deres gode ideer og får service, og den ydelse gives altså ikke i Aarhus.

Fraværet på Facebook er et bevidst valg på rådhuset. Michael Jaap, der er pressechef i kultur og borgerservice, forklarer, at man i stedet satser på en lang række undersider.

LÆS OGSÅ: Atomkatastrofe rammer Danmark - Heldigvis er det bare en øvelse

- Vi har droppet den centralistiske tilgang. Vi tror i stedet på, at Facebook er bedst til at understøtte eksisterende fællesskab og netværk. Sidst vi regnede sammen, havde vi mere end 75 Facebook-sider, siger han og fremhæver AarhusGuiden som et eksempel, hvor kommunen deler informationer om events i byen.

Han mener samtidig, at Facebook er blevet et udfordret medie:

LÆS OGSÅ: Aarhus overvejer blødere vand – der sparer tid og penge

- For at man skal slå igennem, skal man have en kæmpe volume. Der er meget få af dine følgere, som rent faktisk ser dine opslag. Vi satser i stedet meget på at kommunikere med borgerne i byrummet med digitale skærme og budskaber på borgerservice og bibliotekerne.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress