Af Lars Dinesen - 02/04-15 18:40

Kommentator: Thorning vil signalere, at der er ryddet opKommentator: Thorning vil signalere, at der er ryddet op

For tredje gang siden nytår forsøger Socialdemokraterne at sætte dagsorden med fokus på Thorning før valget.

storybild

(Billede: Polfoto/Folkver per)

Socialdemokraterne har torsdag lanceret partiets hidtil største kampagne i denne valgperiode i et forsøg på at signalere, at partiet med statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) i spidsen har fået "ryddet op i Danmark".

Det mener politisk kommentator Troels Mylenberg fra Fyns Amts Avis, som kalder kampagnen for gennemtænkt.

- Det er velplanlagt og godt timet af Socialdemokraterne i forhold til de dagsordner, de vil ramme. Det er sindssygt målrettet og gennemtænkt, siger han.

LÆS OGSÅ: Socialdemokrat vil ikke afsløre hvad der sker med dagpenge efter valg.

Socialdemokraterne har lanceret tre kampagner inden for kort tid, og de er blevet rullet ud på blandt andet sociale medier, videoklip på internettet og busreklamer.

- I "Det Danmark du kender" var formålet at skabe tryghed og få Thorning i centrum. Den næste kampagne var hård på indvandrerpolitikken, så man ikke kunne kritiseres for den og samtidig tage vælgere fra Dansk Folkeparti.

- Den nye kampagne skal ramme de borgerlige lige der, hvor de troede, de havde det bedste argument. Nemlig at Socialdemokraterne skulle være økonomisk uansvarlige, og at de har begået løftebrud, siger Troels Mylenberg.

Derfor er det godt set, at Socialdemokraterne nu forsøger at sætte løftebrudsdiskussionen i en ny kontekst.

LÆS OGSÅ: V og K afviser Østergaards skatteønsker

- Socialdemokraterne har desperat behov for, at vælgerne bliver gjort bevist om, at grunden til, at man gjorde så meget "ondt" med dagpenge og efterløn og så videre, var, at man ikke havde penge til det.

- Thorning har hele tiden sagt, at opgaven var at få Danmark trygt gennem krisen, og kapløbet med tiden er, om danskerne når at få bibragt den opfattelse, at Danmark er gennem krisen, og at det går bedre, siger han.

Blandt de resultater, som Socialdemokraterne fremhæver i den nye kampagne, er, at 40.000 flere er kommet i arbejde, flere unge uddanner sig, og der er langt færre indbrud og røverier.

LÆS OGSÅ: Ugens bommert i dansk politik:Derfor kalder de hende idiot

Ifølge Troels Mylenberg er det ikke nødvendigvis den sidste kampagne inden valget, som han tidligere selv har skudt til at blive udskrevet efter sommerferien.

Hvis den nye kampagne viser sig at være succesfuld, kan det dog sagtens blive udskrevet før, mener han.

/ritzau/

LÆS OGSÅ: Venstre: S er hykleriske om brugerbetaling

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress