Af - 16/03-16 14:15

Studie: Sådan forbedrer man undervisningen for den kreative typeStudie: Sådan forbedrer man undervisningen for den kreative type

Passiv undervisning i forelæsningslokalet afskrækker den kreative type fra at gå på universitetet, viser norsk studie.

Bildstrecke im Grossformat »

Kreative personligheder bliver skræmt væk fra universiteterne, fordi de ikke trives som passive tilhørere i store auditorier. Det konkluderer et studie fra Norges miljø- og biovidenskabelige universitet ifølge Forskning.no.

LÆS OGSÅ: København bruger millioner på 'unødvendig' undervisning

Forskerne personlighedstestede 288 bachelorstuderende, og det viste sig, at klart størstedelen var pligtopfyldende og regelstyrede af sind, mens de færreste placerede sig i gruppen af kreative og nytænkende personligheder. Dermed går universiteterne potentielt glip af store tænkere, der formår at udtænke unikke idéer.

Ifølge studiet bliver mange i den kreative gruppe skræmt væk af den passive undervisningsform. De foreslår derfor, at læringen skal ske bagvendt, så tiden bruges mindre i auditoriet og mere til diskussioner med lærere og medstuderende. Det er en god idé, mener professor i uddannelsesforskning ved Aalborg Universitet Palle Rasmussen.

- Det lyder som et godt forslag. Vi arbejder meget med projektarbejde for at få de studerende til at se på helheden. Det er ikke altid det lykkes, men idéen er den samme. Auditorieundervisning bør ikke være dominerende. Det kan være fint til at give et fagligt overblik, men man skal være klar over begrænsningerne og ikke lade forelæsningerne fylde for meget, udtaler han til metroxpress.

Han fremhæver dog, at elevernes egen indstilling kan være en stopklods.

- Det kan være en barriere, at der er nogle studerende, der bremser det. De vil gerne have læreren til at gennemgå stoffet, så de sikre på, at de har forstået det rigtigt. Men der er ingen tvivl om, at de studerende lærer mest af selv at skulle tilegne sig stoffet, siger han.

LÆS OGSÅ: Specialklassebørn trives godt i almindelige skoleklasser

Forslaget fra Norge er en smule letkøbt, selvom idéen med at involvere de studerende mere er god, mener prodekan for læring på CBS, Annemette Kjærgaard.

- Hvis man vendte undervisningsformen helt om, ville det jo ikke ville fungere for andre. Så det er en lidt letkøbt løsning. Men det lyder fornuftigt nok, at man skal være aktiv og involverende i forhold til læring. Det er vigtigt, at vi har varierende undervisningsformer, men selvom vi gerne vil have dialog og interaktion, kan det være svært med 120 mennesker i samme lokale, siger hun til metroxpress.

For at skabe mere dialog blandt de studerende har CBS lavet en strategi, der går ud på, at en større del af undervisningen skal foregå online.

- Her vil de studerende kunne finde forelæsninger i kortere versioner, men også aktiviteter, quizzer og så videre. Vi vil bruge teknologien til at komme i dialog med de studerende, så de kan komme i dialog med hinanden også, forklarer hun.

LÆS OGSÅ: Tobias blev student uden at møde op til en eneste time

LÆS OGSÅ: Hver fjerde elev i 8. klasse er ikke parat til uddannelse

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress