Af Ritzau - 08/10-16 06:01

Virksomheder undgår jobcentre i jagten på arbejdskraftVirksomheder undgår jobcentre i jagten på arbejdskraft

Få firmaer bruger jobcentre til at finde nye medarbejdere. Der er virkelig rum til forbedring, mener minister.

storybild

I foråret 2016 havde 13 procent af landets virksomheder søgt efter ny arbejdskraft gennem et jobcenter inden for det seneste år. Det skal ses i lyset af, at 29 procent af landets virksomheder inden for samme år søgte efter arbejdskraft. Det er virkelig rum til forbedring, mener ministeren. (Billede: Scanpix/Michael Bothager)

Når virksomheder leder efter nye medarbejdere, går de fleste uden om jobcentret.

Det viser en ny analyse af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Således har 13 procent af virksomhederne i analysen brugt jobcentret til rekruttering i løbet af det seneste år. Det er mindre end halvdelen af dem, der havde behov for nye medarbejdere i perioden.

De seneste to år er der dog sket en lille stigning i antallet af virksomheder, der bruger jobcentrene. Derfor mener beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V), at jobcentrene er på rette kurs.

- Det positive er, at der både er stigninger i virksomhedernes anvendelse af jobcentrene og en stigning i tilfredsheden med jobcentrene.

- Men vi er langt fra i mål i forhold til de behov, vi har på arbejdsmarkedet. Der er virkelig rum til forbedring, siger beskæftigelsesministeren.

Kun 11 procent af virksomhederne i analysen regner med at bruge jobcentrene til at finde nye medarbejdere det næste år. Mange regner ganske enkelt ikke med, at de skal søge nye medarbejdere.

Men en del virksomheder begrunder fravælgelsen af jobcentret med, at de i stedet besætter ledige stillinger gennem personlige netværk og ved at opslå på jobportaler.

Andelen af virksomheder, der bruger jobcentrene kunne sagtens være højere. men jobcentrene skal yde en bedre indsats. Det mener Peter Halkjær, der er arbejdsmarkedspolitisk chefkonsulent i Dansk Erhverv.

- Det er et klart signal til jobcentrene om, at der er behov for at oppe sig i forhold til at servicere virksomhederne med arbejdskraft.

- Jobcentrene bliver nødt til at se sig selv som nogle, der er i konkurrence med andre rekrutteringskanaler, siger Peter Halkjær.

Han peger på, at virksomhederne overordnet set efterspørger jobcentre, der har forståelse for såvel forretningen, behovet for rekruttering og kendskab til branchen.

Jørn Neergaard Larsen er enig i, at jobcentrene har en vigtig opgave i at forstå virksomhedernes behov. Han kalder samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter for en win-win situation.

- Det har en stor betydning for virksomhederne, at de kan få støtte til at få besat deres job.

- Det er også af meget stor betydning for jobcentrenes kvalitet, at de har et overblik og en professionel kontakt med erhvervslivet i kommunen, siger ministeren.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress