Af Ritzau - 30/09-16 13:31

Se og Hør betalte kildes badmintontræning og Asien-turSe og Hør betalte kildes badmintontræning og Asien-tur

Gennem fire år menes Se og Hør at have betalt en it-operatør mindst 430.000 kroner for oplysninger om kendte.

storybild

Kim Henningsen er blandt tre tidligere chefredaktører, der er tiltalt i Se og Hør-sagen om ulovlig overvågning af kendtes brug af kreditkort. (Billede: Scanpix/Ólafur Steinar Gestsson)

Ansatte på Se og Hør har strakt sig til det alleryderste i bestræbelserne på at belønne en it-operatør for værdifulde oplysninger om kendte og kongelige.

Blandt andet måtte Aller Medias regnskabschef noget mod sin vilje refundere beløb for mandens badmintontræning og en rejse til Thailand.

Det er kommet frem fredag i et retsmøde i Glostrup i forbindelse med den såkaldte Se og Hør-sag, hvor it-operatøren og fem tidligere medarbejdere på ugebladet er tiltalt for hacking og bestikkelse.

I retten viser anklagemyndigheden en mail sendt fra regnskabschefen, der tilsyneladende har fået nok af chefredaktør Kim Henningsens foretagende.

"Hej Kim. Vi har nu fået yderligere bilag op. Denne gang er der en rejse til Thailand og for 2000 kroner vedr. badmintontræning. Hvor langt skal vi gå????", lyder det i mailen.

Fra vidneskranken uddyber regnskabschefen.

- Vi var ude i noget, som jeg ikke kunne stå inde for, siger han.

Anklagemyndigheden mener, at it-operatøren i sit arbejde for Nets i årene 2008-2012 misbrugte kollegers adgangskoder til at følge med i mindst 163 kendte og kongeliges brug af kreditkort.

Oplysningerne solgte han ifølge anklagen til Se og Hør for mindst 430.000 kroner.

Aflønningen foregik sort. Og aftalen gik på, at it-operatøren hver måned skulle aflevere bilag for 10.000 kroner, hvilket altså udviklede sig mere farverigt, end regnskabschefen kunne lide.

- Jeg sagde til Kim Henningsen, at det godt nok måtte være en god kilde, de havde der. Han svarede, at det var en "superkilde", husker regnskabschefen, der blev fyret efter afsløringen af Se og Hør-sagen.

Selv har både Kim Henningsen og en anden tidligere chefredaktør, Henrik Qvortrup, insisteret på, at der intet odiøst var i samarbejdet med tys-tys-kilden. Det var en kilde som enhver anden, måtte man forstå.

Således afviser Kim Henningsen også, at han strakte sig særligt langt for at belønne netop denne kilde, da han flere gange personligt gik på gaden for at hæve tusindvis af kroner for at kunne betale kilden kontant.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress