Af Ritzau - 22/07-16 15:38; Opdateret: 22/07-16 16:07

Sundhedsstyrelsen advarer mod farlige D-vitamindråberSundhedsstyrelsen advarer mod farlige D-vitamindråber

Et tre måneder gammelt barn er blevet forgiftet af D-vitamindråber. Smid flasken ud, lyder rådet.

storybild

Det er disse D-vitamin dråber, der advares imod. (Billede: Fødevarestyrelsen)

Der er blevet konstateret et alvorligt forgiftningstilfælde med D-vitamin hos et tre måneder gammelt barn, oplyser Sundhedsstyrelsen.

D-vitaminet kommer fra en falske med 10 milliliter af mærket "Inno Pharma vitamin D3-dråber". Men produktet indeholder 75 gange mere D-vitamin, end etiketten oplyser, og dermed er det farligt at indtage.

Børn, der får D-vitamindråber med så høj en koncentration af D-vitamin, risikerer forgiftning.

Produktet er solgt via Helsam, Matas og via internettet.

Det er Fødevarestyrelsens laboratorium, der har opdaget den fejlagtige dosis efter analyse af en enkelt flaske af produktet.

Flasken blev indleveret, efter at et barn blev indlagt med symptomer på D-vitamin-forgiftning.

Efter Fødevarestyrelsens henvendelse har producenten opdaget en regnefejl i produktionen. Det betyder, at samtlige cirka 500 flasker af produktet, som virksomheden har solgt, siden produktionen gik i gang i foråret, er farlige.

- Da vi fik analyseresultatet i går, bad vi med det samme for en sikkerheds skyld virksomheden om at trække samtlige flasker D3-dråber tilbage fra butikshylder og webbutikker landet over.

- Nu ved vi, at fejlen ikke er enestående. Og jeg vil opfordre forældre, der har købt D3-dråber fra Inno Pharma, til at smide flasken ud eller levere den tilbage til den butik, de har købt den i, siger beredskabschef i Fødevarestyrelsen Nikolas Kühn Hove.

Han understreger, at det kun er netop dette produkt, der er farligt.

- Alle andre typer D-dråber er gode nok. Vi anbefaler fortsat, at man giver børn mellem to uger og to år en daglig dosis D-vitamin, siger Nikolas Kühn Hove.

Fra Sundhedsstyrelsen lyder rådet:

- Hvis I har givet jeres barn disse dråber, skal I straks ophøre med dette og smide flasken ud.

Symptomerne ved forgiftning kan være, at barnet er pylret med tiltagende gylpetendens, utilpashed eller gråd, sløvhed, for ringe vægtøgning, opkastning og forstoppelse.

Såfremt barnet har et eller flere af disse symptomer, skal man kontakte læge eller vagtlægen.

Hvis barnet har fået dråber fra denne flaske, men ikke har nogen symptomer, skal man ikke foretage sig yderligere. Man skal blot holde op med at give barnet flere af dråberne og smide flasken ud.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress