Af - 31/05-16 20:40

Derfor er det fornuftigt at onanere for hurtigere at kunne falde i søvnDerfor er det fornuftigt at onanere for hurtigere at kunne falde i søvn

Hver fjerde onanerer sommetider inden sengetid for bedre at kunne falde i søvn. Søvnekspert kan sagtens se det fordelagtige i tendensen.

Bildstrecke im Grossformat »
Caroline Petersen er kendt for at medvirke i dette års Paradise Hotel, hvor hun var meget åben omkring sit behov for at onanere. 20 procent af de kvindelige deltagere i undersøgelsen indrømmer, at de onanerer for at falde hurtigere i søvn, mens tilsvarende gælder for 30 procent af mændene i undersøgelsen. En af de mænd, der onanerer for hurtigere at komme til drømmeland er Paw André Stensgaard. Når han er single bruger han teknikken to-tre gange om ugen, og det har en storartet effekt. Men er du ikke så meget til at onanere, kan du klikke dig videre og få ni råd til, hvordan du får en god søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Hvis du ikke er helt frisk på onanere, men har du stadig problemer med at falde i søvn, får du her ni - andre - tips til at få en god søvn. Klik dig gennem dem fra side fire i billedgalleriet.

Har du problemer med at falde i søvn om natten, kan du forsøge dig med en metode, der er mere fræk end at tælle får.

Onani!

Det er nemlig en teknik, som hver fejde danskerne inden for de seneste to måneder har benyttet sig af for bedre at kunne falde i søvn. Det svarer de i en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for metroxpress.

En af dem, der når klimaks ved egen hjælp for hurtigere at kunne falde i søvn er 39-årige Paw André Stensgaard fra Randers. I de perioder, hvor han er single, bruger han teknikken to-tre gange om ugen:

- Jeg kan ligge og vende og dreje mig i flere timer uden at kunne falde i søvn. Så kan jeg lige så godt onanere, for det giver sådan en afslappende træthed i kroppen, og så plejer der ikke at gå lang tid, før jeg falder i søvn, siger han til metroxpress.

Men det er langt fra kun mænd, der onanerer sig hurtigere i drømmeland. 20 procent af de kvindelige deltagere i undersøgelsen indrømmer, at de onanerer for at få en bedre søvn.

19-årige Caroline Petersen fra Birkerød er en af dem. Hun medvirkede i dette års Paradise Hotel, hvor hun var meget åben om, at hun onanerer på daglig basis. Til metroxpress indrømmer hun, at hun sommetider også gør det for at falde hurtigere i søvn:

- Jeg tror faktisk, jeg onanerer tre-fire gange om ugen, for at jeg hurtigere kan falde i søvn. Det plejer at virke, men nogle gange skal jeg tisse efterfølgende, og det ødelægger det lidt, siger hun.

LÆS OGSÅ: GALLERI: 6 geniale klager over højlydt sex

Teknikken får også thumbs up fra Mikael Rasmussen, der er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel.

- Normalt er det ikke godt for søvnen at få pulsen op tæt på sengetid, men man plejer at sige, at sex er en undtagelse, og det samme gælder onani, siger han og uddyber:

Når vi oplever en fuldbyrdet orgasme, frigives der positive hormoner, som eksempelvis oxytocin, der får os til at blive afslappet i både muskler og hjerne, og det gør, at vi får lettere ved at sove.
Det siger Mikael Rasmussen til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Vilde billeder: Sådan skal indvandrere lære om sex

Men der er også en anden årsag til, at onani lige inden sengetid får dig til at falde hurtigere i søvn. Ifølge søvneksperten får det nemlig dine tanker hen på andre ting.

- Der er mange, der ikke kan sove, fordi deres tanker forstyrrer deres søvn. Deres hjerne kredser om negative tanker, frustrationer og bekymringer, men det er man ikke i stand til at tænke på det, når man samtidig skal fantasere, siger Mikael Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Derfor elsker mænd bryster

Han har godt hørt om, at nogle bruger onani som en strategi til at falde i søvn, men det er ikke en teknik, som han ligefrem anbefaler sine patienter. Der er også nogle få - mindre - ulemper ved det:

- Hvis du onanerer til en pornofilm, lige inden du falder i søvn, har det ikke en så positiv effekt, for så får du blåt lys, og det reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon, siger Mikael Rasmussen.

Dertil skal der helst være en smule køligt i soveværelset, og for at falde i søvn skal kropstemperauten falde. Når man onanerer stiger kropstemperaturen.

Mikael Rasmussen mener dog stadig, at der er flere "søvninge fordele" ved at onanere end ulemper.

Her er Caroline Petersen fra Paradise Hotel.

LÆS OGSÅ: Hjemmerøvere brugte bøssedating til at finde deres ofre

LÆS OGSÅ: Havde sex hjemme i sofaen - så endte de på pornoside

LÆS OGSÅ: FÅ SVARET: Har du haft flere eller færre sexpartnere end folk på din alder?

LÆS OGSÅ: TV: Lærer i problemer efter sex med elev

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress