Af Ritzau - 11/11-16 12:40

Pædagoger vil gerne bidrage mere til skolereformPædagoger vil gerne bidrage mere til skolereform

Bupl mener, at man i langt højere grad kan bruge pædagogerne til at sikre en god skoledag.

storybild

Pædagogerne føler ikke, at de bliver inddraget nok på skolerne i arbejdet med skolereformen. (Billede: Scanpix/Jonas Skovbjerg Fogh)

Pædagogernes landsforbund, Bupl, vil meget gerne bidrage til, at implementeringen af folkeskolereformen skrider hurtigere frem.

Det siger forbundets formand, Elisa Bergmann, efter at undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) har taget initiativ til at hjælpe de skoler og kommuner, der halter efter med at få gennemført reformen lokalt.

Hun mener, at pædagogerne er en smule oversete i det store billede med at opfylde reformens krav.

- Rigtigt mange skoler har fokus på det, der er mål for. Og det betyder blandt andet, at de nye elementer i reformen, eksempelvis understøttende undervisning, ikke får den samme opmærksomhed, siger hun.

Elisa Bergmann noterer sig, at pædagogerne i højere grad bliver inddraget i undervisningsarbejdet, men der mangler alligevel noget.

- Et bedre samarbejde mellem lærere og pædagoger kræver, at der er tid til at forberede sig sammen, men det kniber det meget med ude på skolerne, siger hun.

En undersøgelse har vist, at mange børn føler, at skoledagen er blevet for lang. Det kan pædagogerne være med til at afhjælpe, mener formanden.

- Hvis børnene oplever, at de har en skoledag med mere af det samme, så får vi børn, de bliver demotiverede og synes, at dagen bliver for lang.

- Det er her, vi kan være med til at komme med vores perspektiv og blandt andet kan sikre, at vi får alle børn med - også dem, der har brug for nogle andre aktiviteter, siger hun.

Midt i oktober blev der gjort status over, hvor langt arbejdet med folkeskolereformen er skredet frem.

Her fremgik det, at det går den rigtige vej med at få samarbejdet mellem pædagoger og lærere til at fungere.

Andelen af pædagoger, der medvirker i planlægning af undervisninger er for eksempel steget fra 67 procent i 2014 til 87 procent i 2016.

Samtidig deltager 92 procent i gennemførelsen af undervisningen i år, mens det for to år siden kun gjaldt for 75 procent af pædagogerne.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress