Af Ritzau - 18/10-16 12:18; Opdateret: 18/10-16 13:18

Syv firmaer er meldt til politiet for abonnementsfælderSyv firmaer er meldt til politiet for abonnementsfælder

Forbrugerombudsmanden mener, at flere virksomheder har svindlet sig til penge med falske abonnementer.

storybild

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen frygter, at såkaldte abonnementsfælder kan få forbrugerne til at miste tilliden til nethandel. Arkivfoto (Billede: Scanpix/Liselotte Sabroe)

Det er et alvorligt og voksende problem, at danske forbrugere går i en abonnementsfælde på internettet.

I sidste ende kan det svække tilliden til nethandlen, lyder det fra Forbrugerombudsmanden, der netop har meldt syv virksomheder til politiet.

Kernen i de i alt fire sager handler om, hvorvidt der er et reelt produkt i den anden ende af abonnementet eller ej.

Firmaerne skal ikke kun efterforskes for at have brudt markedsføringsloven om vildledning. Politiet er også blevet bedt om at undersøge, om der er tale om decideret kriminalitet. Samlet set er der tale om fire sager.

- Abonnementsfælder på nettet er desværre et alvorligt og voksende problem. Forbrugerne bliver snydt og mister tilliden til nethandel, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- I de fire sager, som vi har politianmeldt, er det min opfattelse, at der reelt er tale om svindel.

- Derfor har vi bedt politiet om at vurdere, om straffeloven også er overtrådt. Virksomhederne har med tomme løfter fået forbrugerne til at afgive deres kortoplysninger, siger hun.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse består svindlen i, hvorvidt en person får et decideret produkt for sit abonnement - såsom en datingtjeneste eller en digital lagerplads til data.

Er firmaet kun ude på at få fingre i oplysninger om dankort eller bankkonti, så det efterfølgende kan trække penge fra forbrugeren, er der tale om svindel og kriminalitet, mener forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Vi har anmodet politiet om at efterforske, om abonnementsfælderne er lavet for at få forbrugerne til at afgive deres betalingsoplysninger og altså ikke at sælge produkter.

- Hvis det er sådan, er det ikke en erhvervsvirksomhed, vi har med at gøre, men kriminalitet, siger hun.

Kunderne bliver lokket til hjemmesiderne med lidt for gode tilbud. For eksempel kan de få en ny iPhone ved kun at betale fem kroner eller modtage et gavekort til Ikea eller Illum.

Enten fremgår det slet ikke – eller kun med småt – at man med betalingen af det lille beløb også tegner et abonnement. Efterfølgende hæver virksomhederne mange hundrede kroner på kontoen i op til flere måneder.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress