Af Anders Malling Beck - 29/07-15 08:29; Opdateret: 29/07-15 09:06

Kendt modebutik får kritik for arbejdsforholdKendt modebutik får kritik for arbejdsforhold

- De er nogle skidte knægte. Også i Danmark, siger faglig chef i HK.

Bildstrecke im Grossformat »

Abercrombie & Fitch-butikken på Købmagergade i København.

Den amerikanske modekæde Abercrombie & Fitch har i sit hjemland netop fået 62.000 ansatte på nakken. De har i et fælles søgsmål beskyldt kæden for at tvinge medarbejdere til at købe nyt Abercrombie & Fitch-tøj så snart det kom på gaden, ligesom de også har klaget over, at de bliver sendt hjem fra arbejde, hvis de ikke lever op til arbejdsgiverens standarder for hårfarve, længde på fingernegle og make-up.

LÆS OGSÅ: USA's højesteret: Tørklæde tilladt på job

Men det er ikke kun i USA, at den er gal. Også i Danmark oplever HK Handel, der organiserer danske butiksansatte, problemer med kæden.

Det skriver Avisen.dk.

- De er nogle skidte knægte. Også i Danmark, siger Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel, der organiserer de danske butiksansatte til Avisen.dk.

HK Handel har siden Abercrombie & Fitch åbnede en butik på Købmagergade i København i 2009 forsøgt at få kæden til at tegne en overenskomst.

- De er fuldstændig umulige at komme i dialog med. De vil simpelthen ikke være omfattet af noget, siger Kim Jensen til Avisen.dk.

LÆS OGSÅ: Kontroversiel topchef takker af efter salgskrise

Men også Abercrombie & Fitchs personalepolitik får et par ord med på vejen fra den faglige chef.

- De har en særegen personalepolitik. Man bliver ikke ansat, man bliver castet. Underforstået, at hvis man ikke ser godt ud efter deres normer, så kan man få et job på lageret, for så må man ikke være i butikken, siger Kim Jensen.

Arbejdstilsynet har tidligere givet kæden flere påbud. Førhen skulle de ansatte nemlig sprøjte parfume på interiør og tøj hver halve time. En parfume, som blandt andet indeholder det allergifremkaldende stof Citronellol.

- De unge, der er ansat i Abercrombie & Fitch, er ansat til at sælge et livsstilprodukt. De står i butikken og reklamerer med deres egne ungdommelige kroppe for et ungdommeligt produkt. På den måde bliver de selv en reklamesølje for produktet på grund af deres ungdom og gode udseende. Og så er det et hypet mærke, og det kan virke tiltrækkende for nogle, siger lektor ved Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet Mette Lykke Nielsen, der forsker i unges arbejdsliv.

LÆS OGSÅ: Kritik af stort dansk modefirma: Forholdene for unge ansatte er usle

Betragter man det fra et mere generelt forskningsmæssigt perspektiv, finder man årsagen til de unges manglende lyst til at sige fra over for arbejdsgiverne i den måde, de er ansat på.

- Mange unge er beskæftiget i detailbranchen. De er ofte løst tilknyttet deres arbejdsplads, og har ofte midlertidige og usikre arbejdsvilkår ofte i form af manglende sikkerhed i deres kontrakter. Derfor kan de være bekymrede for, at de eksempelvis ikke vil få timer nok eller videre ansættelse , forklarer Mette Lykke Nielsen.

Avisen.dk har forsøgt at få en kommentar fra Abercrombie & Fitch i Danmark, men her henviser man til moderselskabet i USA, der endnu ikke har reageret på forespørgslen.

LÆS OGSÅ: H&M giver rabatkuponer i bytte for dit aflagte tøj

LÆS OGSÅ: Kendt tøjkæde beskyldes for at fornærme Holocaust-bøsser

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress