Af - 09/11-16 00:51; Opdateret: 09/11-16 01:29

Danske Astrid førte valgkampagne for Hillary: Det sværeste er at få folk til at stemmeDanske Astrid førte valgkampagne for Hillary: Det sværeste er at få folk til at stemme

Astrid har i sit sabbatår ført valgkampagne for Hillary Clinton.

Journalist: Sophie HimmelstrupFotografer: Astrid Sivebæk, Mie Hansen Bahl og Marie Plovstrup fra Roskilde Gymnasium Se video i større format i vores videosektion Videoportal

Når der er valgkamp i Danmark, handler debatten om politik. Når der er valgkamp i USA, handler det om at få folk til at stemme.

Sådan beskriver 19-årige Astrid Seerup Hass forskellen på at føre valgkampagne i USA og Danmark.

Hun har netop været en del af Hillarys kampagne i USA, hvor hun primært er rejst rundt i svingstaterne for at opfordre folk til at stemme.

- Vi har været ude og banke på døre og ringe til folk for at opfordre dem til at stemme. Man føler, man gør en forskel, men vil gerne tale med flere, siger Astrid, der blev student i sommer og lige nu holder sabbatår og derfor følte, at hun havde tid og penge til at føre kampagne.

LÆS OGSÅ: Vi får hver morgen ruter udleveret med vælgere

Astrid nævner blandt andet, at det er svært at få folk til at stemme, fordi de enten ikke kan lide nogle af de opstillede, eller de ikke føler de kan tage fri fra job for at stemme.

Astrid er medlem af DSU, Socialdemokraternes ungdom, som hun også har været med til at føre valgkampagne for til det seneste danske valg.

LÆS OGSÅ: Alternativet og LA kæmper mod amerikansk personfnidder

Hillary Clinton er klart Astrids favorit til det amerikanske valg.

- Jeg synes ikke, hun er perfekt, for hun er jo ikke socialdemokrat. Men jeg vil til hver en tid sympatisere med demokraterne i USA, siger hun.

Valget i aften fejrer Astrid i Danmark på sit gamle gymnasium i Roskilde og senere til DSU’s valgfest i Vega.

LÆS OGSÅ: Clinton stillede med stærkeste hold til valgkampsfinale

Se videoen overfor, hvor Astrid fortæller om sit oplæg på Roskilde Gymnasium.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress