Af Marc Nicholas Thygesen - 09/06-15 14:18; Opdateret: 09/06-15 14:59

Skandinavien bliver Apple og Spotifys nye kamppladsSkandinavien bliver Apple og Spotifys nye kampplads

Apples nye streamingtjeneste får det svært i Norden, hvor Spotify er synonym for streaming, vurderer forsker.

storybild

Apple CEO, Tim Cook, taler ved et stort møde i San Francisco i mandags. (Billede: Polfoto/Jeff Chiu)

Faldende indtægter fra den digitale musikbutik iTunes Store har tvunget Apple på streaming-krigsstien. Mandag lancerede de Apple Music, og på et mættet marked skal de kæmpe hårdt for at vippe svenske Spotify af tronen.

- Apple har direkte adgang til vores iPhones. Deres musiktjeneste er i hånden på dig, når du køber en ny telefon eller opdaterer den gamle, alligevel kan de få det svært, siger ph.d.-studerende Rasmus Rex Pedersen, der forsker i musikeres vilkår i den digitale verden.

LÆS OGSÅ: Officielt: Apple lancerer konkurrent til Spotify

Rasmus Rex Pedersen vurderer, at den direkte adgang til telefonerne gør det nemmere for Apple at få fat i det amerikanske marked, hvor en mindre del af forbrugeren har taget streaming til sig. Modsat får Apple det svært i de skandinaviske øregange.

- I Skandinavien er Spotify blevet synonym med streaming. Det vil sige, at i de lande skal Apple tilbyde noget, der er mere attraktivt end Spotify. Så i første omgang vil Apple nok forsøge at få fat i det amerikanske marked, vurderer Rasmus Rex.

LÆS OGSÅ: Apple skal betale 10 millioner for gylletank og kvægfoder i Viborg

Apple Music er rosinen i pølseenden på et streamingmarked, der blandt andet tæller Tidal, WiMP, TDC Play, Napster og Spotify, som den ubestridte regent. 60 millioner mennesker lytter gratis med hos Spotify, mens 15 millioner betaler.

LÆS OGSÅ: Medie: Ny iPad bliver ligeså stor som computer

Samtidig peger Rasmus Rex Pedersen på, at mange iPhones-ejere allerede har registreret deres kreditkort til deres Apple-konto. Og det gør tilmeldingsprocessen ekstremt fleksibel og nem.

- Den tredje faktor er, at Apple kommer med en markedsføringsmagt, der er større end de andre aktører på markedet. De har simpelthen flere penge til at investere i deres tjeneste, siger Pedersen.

- Om det er nok til at vippe Spotify af pinden, er et åbent spørgsmål, siger Rasmus Rex Pedersen.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress