Af - 04/11-16 04:00

Læger mangler vigtig patientinformation efter nyt it-systemLæger mangler vigtig patientinformation efter nyt it-system

Privatpraktiserende læger og speciallæger mangler vigtig information om deres patienter, efter Herlev og Gentofte Hospital har indført it-systemet Sundhedsplatformen

storybild

(Billede: Morten Stricker)

“Foruroligende, utrygt, stærkt utilfredsstillende, urimeligt og potentielt farligt”. Sådan beskriver privatpraktiserende læger og speciallæger problemer med den nye sundhedsplatform i en række klager til Region Hovedstaden, som metroxpress har fået aktindsigt i.

It-systemet Sundhedsplatformen, der i maj blev indført på Herlev og Gentofte Hospital, og som i morgen skal rulles ud på Rigshospitalet, er tidligere blevet kritiseret for at skabe kaos på hospitalerne, men nu viser det sig, at læger udenfor hospitalerne også har problemer.

LÆS OGSÅ: Hospitaler afviser snak om it-kaos trods lægers advarsel

En gennemgang af klager fra syv praktiserende læger og speciallæger viser, at lægerne ikke får udskrivningsbreve for alle patienter. Lægerne ved derfor ikke, om der er komplikationer, medicinændringer eller andet, de skal være opmærksomme på.

Af den sidste klage, der er sendt den 27. oktober fremgår det, at et lægehus ikke har modtaget udskrivningsbreve fra Herlev fødeafdeling siden maj, hvor Sundhedsplatformen blev indført.

Hos PLO-Hovedstaden har man ikke hørt om de manglende udskrivningsbreve, men det kan skyldes, at lægerne henvender sig direkte til hospitalerne eller Regionen, fortæller formand Flemming Skovgaard.

LÆS OGSÅ: Overlæger advarer om it-kaos på hovedstadens hospitaler

“Vi ved derfor ikke, hvor stort problemet er, men der er ingen tvivl om, at det kan medføre ulemper for patienterne, hvis lægerne ikke får udskrivningsbreve fra hospitalerne”.

Region Hovedstaden har ikke kunnet nå at svare på, hvor mange udskrivningsbreve, der er gået tabt, efter Sundhedsplatformens blev indført, men i Regionens seneste redegørelse til Styrelsen for Patientsikkerhed fremgår det, at der ikke er “fremkommet patientskader af alvorlig karakter, som kan relateres direkte til Sundhedsplatformen”.

Læge: “Jeg har opgivet at klage”

Privatpraktiserende læge i Rødovre, Dan Andersen, har haft store problemer, siden Sundhedsplatformen blev indført i maj.

“Der er ikke sket den store forbedring, og der er stadig helt oplagte problemer. Så sent som i sidste uge oplevede jeg, at jeg ikke fik udskrivningsbrev på mor og barn fra Herlev Hospital. Jeg fik at vide, at fødeafdelingen ikke havde mulighed for at sende brevene”.

Det fremgår at metroxpress’ aktindsigt, at Dan Andersen ikke er den eneste læge, som ikke modtager udskrivningsbreve fra fødeafdelingen på Herlev Hospital.

Dan Andersen forklarer, at det kan få alvorlige konsekvenser, hvis han mangler oplysninger om sine patienter.

LÆS OGSÅ: Styrelse undersøger tabte data efter hospitalers it-koks

“Hvis jeg mangler informationer, eller ikke kan gennemskue, hvad patienten er blevet udskrevet med, og hvilken behandling vedkommende har fået på hospitalet, så kan det havde det resultat, at jeg giver patienten den forkerte behandling eller den forkerte medicin, og det kan være alvorligt”, fortæller Dan Andersen, der også er bekymret fordi han ikke ved, hvor mange informationer, han ikke får fra hospitalerne.

“Jeg har for eksempel en hjertepatient, som jeg ved går til regelmæssige behandlinger på sygehuset, men jeg har ikke fået tilsendt noget om ham siden august”, siger Dan Andersen, der af flere omgange har forsøgt at råbe Region Hovedstaden op.

“Jeg opgav at klage, fordi jeg blev ved med at få nogle fuldstændigt afglidende svar. De takkede for min henvendelse og skrev, at de arbejdede på sagen, men jeg oplever ikke, at problemerne er ophørt.”

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress