Af - 20/04-15 18:05; Opdateret: 20/04-15 19:31

Hvad går dine billetpenge til på årets Roskilde Festival?Hvad går dine billetpenge til på årets Roskilde Festival?

Nyt "forsamlingshus" og et Apolloområde, der ikke er til at genkende. Læs hvilke poster dine penge i år går til på Roskilde Festival.

Bildstrecke im Grossformat »

Som nogle af de første kan metroxpress fortælle dig, hvilke nye initiativer, Roskilde Festival har iværksat i år - læs om det her, og se hvilke initiativer og koncerter, dine penge blandt andet gik til de forrige år.

En uges afbudsrejse til de varme lande eller en tur i mudret på Roskilde Festival? Billetprisen på Europas største festival er steget med 1727 kroner, medregnet inflation, siden festivalen i 1971 første gang indtog dyrskuepladsen.

Kunne det gøres billige, og hvad får vi får pengene?

- Vi stabler en by på benene hvert år, og selvfølgelig koster det. Du betaler for, at der er toiletter til rådighed, at der er strøm, skygge, vand og Wi-Fi midt på en mark. At der er scener og noget på scenerne. Billetprisen dækker alt det indhold, du møder, siger Christina Bilde, kommunikationschef for Roskilde Festival.

Kommunikationschefen tilføjer, at det kan være svært at få øje på, hvad man betaler for, fordi det fungerer. Man lægger for eksempel først mærke til, at der mangler Wi-Fi på festivalen, når det ikke er til rådighed.

Metroxpress kan som nogle af de første løfte sløret for, at billetprisen i år blandt andet går til nye tiltag som et "forsamlingshus". Her kan festivalgængerne gennem kunst give deres mening til kende. Apolloscenen og området omkring scenen bliver også fornyet. Apollo mister sin orange farve og bliver mere elektronisk

LÆS OGSÅ: Prischok: Roskilde blandt verdens 10 dyreste festivaler

At prisen er steget i løbet af årerne, har ifølge Christina Bilde sin naturlige forklaring:

- Det er især honorarerne til kunstnerne, der fylder meget på budgettet, og honorarpriserne har været stigende. Men det handler også om, at priserne stiger på alt det andet, som vi køber ind.

Christina Bilde fortæller, at festivalen er bevidste om, at de har et ungt publikum, der har en begrænset økonomi. Hun siger, at selvom omverdenen presser prisen, lader Roskilde Festivalen det ikke gå ud over deres unge gæster:

Vi går op i, at du selv kan skrue op og ned for leveomkostningerne på festivalen. Det er vigtigt for os, at du kan leve billigt. Vi har bålpladser og alle er velkommen til at tage deres egen leverpostej og knækbrød med.
siger Christina Bilde.

LÆS OGSÅ: Sådan spiller de store navne på Roskilde Festival

Et sted, hvor festivalen har sparet penge i år, er, at Roskilde Festival i år selv leverer el ude på pladsen, hvor de før har fået strømmen leveret fra eksterne leverandører. Dertil har festivalen løbende udskiftet belysningen til LED-lys.

Kommunikationschefen oplyser dog om, at Festivalen også vælger at bruge flere penge, for at få mere kvalitet. Hun fortæller, at festivalen har en madstrategi, hvor 90 procent af maden på festivalen i 2017 skal være økologisk.

LÆS OGSÅ: BOBLE: Hvad tænker Nicki Minaj om sin Roskilde-tjans?

Dertil skal festivalen hvert år havde overskud. Årsagen er, at festivalen kun kan blive fritaget for moms, hvis overskuddet fra festivalen doneres til gavn for samfundet.

LÆS OGSÅ: Nye kæmpe-navne til Roskilde Festival

Selv synes kommunikationschefen, at festivalsgæsterne skal være glade for, at prisen ikke er dyrere:

- Det er ikke dyrt, for det du får. Vi er meget omkostningsbevidste. Det er selvfølgelig en beslutning at skulle bruge lige under 2000 kroner på billetprisen, men vi går op i at være prisen værd.


Priserne i tabellen er medregnet inflation.

LÆS OGSÅ: Dette danske rockband skal åbne Orange scene på Roskilde

LÆS OGSÅ: Underskrifter skal stoppe Kayne som hovednavn på festival

LÆS OGSÅ: Roskilde Festival: Derfor kommer Kanye West ikke i år

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress