Af - 29/07-15 11:39

Bookingportaler dropper krav om ens priser på hotellerBookingportaler dropper krav om ens priser på hoteller

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil henlægge undersøgelse af hotelportaler, efter at de har rettet ind.

storybild

Bookingportaler for hotelværelser, såsom Hotels.com og Booking.com, har været i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens søgelys, fordi de via deres krav til hotellerne potentielt har undergravet den fri konkurrence.

Men styrelsen har nu indstillet, at man dropper den bebudede undersøgelse af portalernes kontrakter. Det sker, fordi portalerne har lovet at rette ind.

- De seneste måneder er der sket en række ting på markedet, der ændrer på grundlaget for at indlede en undersøgelse.

LÆS OGSÅ: GUIDE: Det skal du give i drikkepenge

- Det er positivt, at bookingportalerne selv medvirker til at fjerne væsentlige udfordringer for konkurrencen, siger Martin Nyvang, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Det er portalernes krav om såkaldt prisparitet, der har været en sten i styrelsens sko.

Hidtil har hotellerne skullet garantere de store portaler, at man ikke vil tilbyde gæsterne billigere priser på andre portaler, og det har sat konkurrencen ud af spil, mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

LÆS OGSÅ: Se billederne: Nu kan du flytte ind i et fly

Men både Hotels.com og Booking.com har lovet, at man vil fjerne disse klausuler over for hotellerne. Og det løfte vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen holde dem op på.

- Vi følger stadig markedet for hotelbooking. Dermed er det heller ikke udelukket, at det igen bliver aktuelt at undersøge markedet for at sikre, at der fortsat er konkurrence, og at konkurrencen i sidste ende bliver en fordel for forbrugerne, siger Martin Nyvang.

LÆS OGSÅ: Hotel raser over booking til hjemløse: Vi har et rygte at opretholde

Dansk Industris fagleder for turisme, Sune K. Jensen, er meget tilfreds med bookingportalernes beslutning:

- Tiltaget fra boligportalerne er godt nyt for konkurrencen. Vi ser også, at en række andre aktører såsom Google er på vej med løsninger, som vil styrke konkurrencen i forhold til hotelbookinger til fordel for forbrugerne, siger han.

Konkurrencemyndigheder i blandt andet Frankrig og Sverige har accepteret tilsvarende løfter fra bookingportalerne.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress