Af Ritzau - 13/08-16 22:30

Nye lærere dropper folkeskolen inden for det første årNye lærere dropper folkeskolen inden for det første år

Hver sjette nyuddannede lærer vælger et arbejde, der ikke er i grundskolen, skriver Politiken.

storybild

En analyse foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at hver sjette nyuddannede lærer fravælger at arbejde i grundskolen. (Billede: Scanpix/Steffen Ortmann)

Det er langt fra alle nyuddannede lærere, der begynder karrieren med matematik, dansk eller andre fag foran tavlen i en folkeskoleklasse.

En analyse foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser nemlig, at hver sjette nyuddannet lærer vælger et arbejde, der ikke er i grundskolen. Det skriver Politiken.

Og det er ikke kun et problem for skolerne, mener formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.

- Samfundsøkonomisk er det fuldstændig vanvittigt, at man lader folk tage en fireårig uddannelse, hvorefter de ikke engang gennemfører det første år på jobbet eller vælger ikke at arbejde i folkeskolen. Det er spild af penge, siger han til Politiken.

Mens nyuddannede fravælger grundskolen, oplever flere kommuner mangel på lærere. Tidligere på ugen kunne DR for eksempel berette om, at næsten halvdelen af de nyansatte lærere i Kalundborg Kommune ikke er læreruddannede.

Lærerformand Anders Bondo Christensen påpeger, at mange lærerstuderende hvert år lider nederlag, når de begynder at arbejde i folkeskolen. Mødet med skolen lever ikke op til deres forventninger, forklarer han til Politiken.

Der skal derfor større fokus på, hvordan skolerne tager imod de nyuddannede lærere.

- Vi er nødt til at sikre, at de nye lærere får en bedre start på deres arbejdsliv – og det er ikke bare noget, man kan overlade til en tilfældig lærer. Der bliver nødt til at være noget systematik bag, siger Anders Bondo Christensen.

Danmarks Lærerforening har nedsat en arbejdsgruppe sammen med Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Skolelederforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut og Danske Professionshøjskoler.

Målet med gruppen er at lave en rapport, der indeholder initiativer til at støtte nyuddannede lærere i deres første tid i arbejdet.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress