Af - 11/03-16 21:36

Grisen er for ”gammel” til de unge forbrugereGrisen er for ”gammel” til de unge forbrugere

Grisebassen mister fodfæste hos den unge del af befolkningen, viser en ny undersøgelse. Ekspert vurderer, at de unge forbinder svinekødet med bedsteforældre-mad.

Bildstrecke im Grossformat »

Var det noget med en medisterpølse eller måske en skinkeschnitzel? Ikke for den unge del af befolkningen, viser en undersøgelse fra Landbrug og Fødevarer, der slår fast at personer under 29 år har landets laveste forbrug af ferske svinekødsprodukter.

Tallene kommer ikke bag på madhistoriker Svend Skafte Overgaard fra Professionshøjskolen Metropol. Han forklarer, at svinekødet generelt appellerer mere til de ældre generationer:

-Svinekødet er jo en del af traditionel dansk madkultur, som især bedsteforældregeneration er vokset op med. De unge forbrugere navigerer i højere grad mellem forskellige verdenskøkkener som for eksempel asiatisk og mexicansk, hvor svinekød ikke har en ligeså central plads.

Men det er ikke den eneste årsag ifølge madhistorikeren. Når det kommer til temaer som sundhed og dyrevelfærd, har grisen nemlig et noget blakket ry hos de unge.

I Landbrug og Fødevarer er afdelingsleder Mette Gammicchia bekymret over tendensen:

-Det er en kæmpe udfordring, for vi frygter, at vi er ved at tabe en hel generation på gulvet i forhold til forbrug af svinekød, siger hun.

Derfor igangsatte erhvervsorganisationen sidste år kampagnen ”Den Magiske Gris”, hvor de med en opskrift-app vil hjælpe den unge målgruppe med at få en bedre oplevelse med det upopulære kød.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress