Af Ritzau - 30/09-16 11:35

SAS-ansat scorede penge på tip om kongeliges bryllupsrejseSAS-ansat scorede penge på tip om kongeliges bryllupsrejse

I retsmøde erkender tidligere SAS-medarbejder, at han jævnligt tippede Se og Hør om kendte og kongelige.

storybild

Se og Hør-sagen fortsætter fredag ved Retten i Glostrup. (Billede: Scanpix/Ólafur Steinar Gestsson)

En tidligere medarbejder i flyselskabet SAS misbrugte gennem et års tid sin ansættelse til at score nogle lette penge.

Via en simpel søgning i selskabets systemer fandt han oplysninger om kendte og kongeliges rejser og solgte dem til en kammerat på Se og Hør.

Det fortæller han fredag i Retten i Glostrup, hvor han er indkaldt for at vidne i sagen om ulovlig overvågning på det kontroversielle ugeblad.

- Jeg vil tro, at det er en fem til otte gange, at jeg gav ham oplysninger, siger vidnet om samarbejdet med Se og Hør-journalisten Kasper Kopping, der er blandt sagens seks tiltalte.

Tidligere i forløbet har også SAS-medarbejderen selv været sigtet. Men da anklagemyndigheden i juli rejste tiltale, gik han fri.

I fredagens retsmøde forklarer vidnet, at han blandt andet tippede Kasper Kopping om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse til Canada.

- Jeg fik 5000 kroner for det. Og en middag, siger manden, der blev ansat i SAS tilbage i 1999.

Senere hjalp han Kasper Kopping i jagten på Stein Baggers hustru. Det skete i de dage, hvor skandalen om IT Factorys kollaps var på sit højeste.

Når anklagemyndigheden undlod at rejse tiltale mod den SAS-ansatte, skyldes det angiveligt hans relativt lette adgang til oplysningerne om de kendtes rejser.

I strafferetlig forstand var der næppe tale om hacking.

Omvendt forholder det sig ifølge anklagen med den såkaldte tys-tys-kilde, der gennem sit arbejde hos Nets mindst 31 gange nulstillede kollegers adgangskoder i jagten på oplysninger om kendtes brug af kreditkort.

Oplysningerne om mindst 163 kendte solgte it-operatøren til Se og Hør for ikke under 430.000 kroner, hævdes det.

På den baggrund er han tiltalt for overtrædelse af straffelovens paragraffer om bestikkelse og hacking. Det samme er tre tidligere chefredaktører og to journalister.

Alle de tiltalte nægter sig skyldige.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress