Sådan bestemmer kvinderne i de danske hjemSådan bestemmer kvinderne i de danske hjem

Danske kvinder har som regel det sidste ord, når det gælder husstandens udgifter. Lige fra dagligvarer til bolig.

storybild

Når der bliver brugt penge i de danske hjem, er det typisk kvinderne, der bestemmer, hvad de skal bruges på. Sådan lyder det fra blandt andre Dorte Wimmer, direktør hos konsulenthuset Retail Institute Scandinavia, der analyserer forbrugsmønstre.

- Det er tydeligt, at kvinder udvælger ting og derefter inddrager manden i købsbeslutningerne. Men ikke for at høre hans mening – mere for, at han føler, at han har været med. Kvinden finder for eksempel en sofa, hun godt kan lide, og tager så manden med ud for at se den, siger hun.

Det er også derfor, at reklamer primært bør tale til kvinder, hvis de vil sælge mest muligt. Også selvom det ikke udelukkende er et kvindeprodukt. Alt andet er spild af penge, siger administrerende direktør i kommunikationsbureauet LoweFriends, Maria Damm Jensen.

LÆS OGSÅ: Antallet af unge kvindelige iværksættere er fordoblet de sidste 10 år

- Kvinder køber til sig selv, til sine børn, til sin mand, gaver til sine svigerforældre for sin mand, gaver til sin mor for sin far. Men om de er bevidst om deres købekraft? Det tror jeg ikke. For dem er det bare et punkt på deres to-do liste, siger hun.

Statistikker og eksperter peger på, at det gælder alt fra maden, mandes underbukser til boligen. Sidstnævnte bekræfter ejendomsmægler Anette Bøgvald Sainis fra EDC Bøgvald i Dragør.

Hvis ikke konen får den rigtige følelse, kan vi godt glemme det. Så bliver huset ikke købt, selvom alt det praktiske som taget, isolering og beliggenhed kan være lige det, de leder efter.

LÆS OGSÅ: Muslimsk debattør: Kvinders forhold forværres uden borgerlig vielse

Selvom tendensen de seneste år har været, at kvinderne har fået mere og mere magt i købsbeslutninger, forudser Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia, at det vil ændre sig igen:

- For de unge under 35 år bliver kønsrollerne mere udvisket. Så det bevæger sig helt sikkert i den retning, at der bliver mere ligestilling med flere mænd, der henter børn, går på barsel og laver mad. Og det vil forplante sig i vores forbrug.


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress