Af - 28/05-15 16:32

1 DØGN INDE: Hvem fører valgkampen på sociale medier?1 DØGN INDE: Hvem fører valgkampen på sociale medier?

Lars Løkke Rasmussen (V) må se sig slået af sin direkte modstander, Helle Thorning-Schmidt (S), efter de første 24 timers valgkamp på de sociale medier.

storybild

(Billede: Polfoto/Arkiv)

Helle Thorning-Schmidt kan kravle op på øverste trin af sejrsskammelen i kampen om de første 24 timers valgkamp på de sociale medier.

LÆS OGSÅ: Ny måling: Thorning i kanonform før valg

Det viser data fra den digitale medieovervågningsvirksomhed Meltwater, som for metroxpress har undersøgt, hvem af de ni partiledere, der er fået flest interaktioner på de sociale medier. Og her er ingen over statsministeren.

Som det fremgår af billedet, er løbet mellem Helle Thorning, 23 procent, og Lars Løkke, 20 procent, tæt -ligesom i meningsmålingerne - og Venstre-lederen kommer da også ind på en sikker andenplads.

Ifølge Aske Kammer, Adjunkt på Center for Journalistik på Syddansk Universitet, kan en del af forklaringen på, hvorfor Helle står som vinder efter de første 24 timer, være, at det var Thorning, der trykkede på valgknappen:

- Hun har så at sige haft serve-retten og er sandsynligvis blevet nævnt mere i valgkampens første døgn, simpelthen fordi den er startet hos hende. Og så er Socialdemokraternes valgkamp jo i høj grad bygget op omkring Thorning og hendes person, siger han.

LÆS OGSÅ: Qvortrup: Thorning lægger op til personlig kamp med Løkke

LÆS OGSÅ: Valgforsker: Derfor er det farligt for Helle at føre negativ kampagne

At det netop er Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen, der får mest omtale på de sociale medier er ifølge Aske Kammer ikke overraskende:

- Når valget mange steder bliver stillet op som et valg mellem Thorning og Løkke, er det helt naturligt, at de to også nævnes oftest på de sociale medier. Det er ligesom i en præsident-valgkamp, hvor de to spidskandidater personificerer hver deres politiske fløj, siger han.

Mere overraskende er det dog ifølge Aske Kammer, at Venstre er det parti, som inden for de første 24 timer har fået mest omtale på sociale medier.

Hele 21 procent af omtalen står de for, imens Helle og co. 'kun' tegner sig for syv procent.

- Ja, det er overraskende, at Socialdemokraterne ikke ligger højere. Men jeg har ikke umiddelbart nogen forklaring på det, siger han.

LÆS OGSÅ: Fadøl forbudt på Løkkes Facebook

LÆS OGSÅ: Sjove fadøl-billeder kan påvirke Løkkes valgkamp

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress