Af - 07/01-16 07:18

Sov bedre med dette simple trickSov bedre med dette simple trick

Et nyt studie har påvist, at du har gode chancer for at få en bedre nattesøvn med dette simple trick.

Bildstrecke im Grossformat »
Ifølge professor Gaby Badre sover mange bedre med noget tungt over sig. Gaby Badre kunne også se en tydelig kønsforskel i resultaterne: - Mænd er mere skeptiske over for at have noget tungt over sig, når de skal sove, siger Gaby Badre til forskning.no. Studiet viste dog også, at der var negative konsekvenser forbundet med at sove med en tung dyne: - Enkelte mente, at det blev for varmt, siger Gaby Badre til forskning.no. Her får du det første råd: Råd 1: Ikke skarpt lys inden du skal sove Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Klik dig videre til råd nummer to. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital.

Klik her og få blandt andet seks gode råd til, hvordan du får en bedre nattesøvn.

Er du træt i dag, fordi du har sovet dårligt, eller kunne du bare godt tænke dig at sove lidt bedre? Her er et simpelt trick, som alle kan benytte sig af i jagten på en bedre nattesøvn.

Læg dig under en tung dyne, så har du gode chancer for at sove bedre. Det viser et nyt studie, foretaget af Gaby Badre, der forsker ved Göteborgs Universitet, og som driver flere søvnklinikker i Sverige. Det skriver forskning.no.

LÆS OGSÅ: Neurolog: Denne vane sikrer dig en god nattesøvn

I Gaby Badres studie deltog 31 patienter med langvarige søvnproblemer. I halvdelen af undersøgelsesperioden sov de under en dyne, der blev gjort tungere ved hjælp af kæder.

Patienterne førte dagbog, hvor de noterede, hvor længe og hvor godt de sov. Samtidigt blev søvnen målt med flere instrumenter. Studiet viste, at mere end halvdelen af de medvirkende fik en længere og mindre urolig søvn i perioden med den tungere dyne.

LÆS OGSÅ: Sådan kan dit kæledyr hjælpe dig til en bedre nattesøvn


Hvorfor det giver en bedre søvn at sove under en tung dyne, kan Gaby Badre ikke fastslå med sikkerhed, men nogle forsøgsdeltagere fortalte, at de følte sig tryggere .

Ejer du ikke en tung dyne, er der ingen grund til at sukke. Effekten vil være den samme, hvis du sover under noget tungt. Du kan derfor overveje at ligge et tungt tæppe over din dyne. Dog skal du kalkulere med, at det kan medføre, at luften under dynen bliver mere varm.

LÆS OGSÅ: Derfor er det svært at stå op om morgenen - og sådan bliver du bedre til det


LÆS OGSÅ: 5 TIPS: Sådan bliver du bedre til at stå op om morgenen

LÆS OGSÅ: Ingen grund til piv: Vintermørket forbedrer din søvn

LÆS OGSÅ: GUIDE: Sådan falder du i søvn igen, hvis du vågner midt om natten

LÆS OGSÅ: Smartphonen smadrer unges søvn

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress