Af Ritzau - 12/05-16 11:58; Opdateret: 12/05-16 12:34

F-35-kampfly skaber 200 arbejdspladser hos dansk firmaF-35-kampfly skaber 200 arbejdspladser hos dansk firma

Forsvarsvirksomheden Terma fejrer valget af F-35 ved at drikke danskvand med citron i champagneglas.

storybild

Martin Lockheeds F-35 bliver med al sandsynlighed Danmarks nye kampfly. Og det glæder den danske virksomhed Terma, som producerer flere dele til flyene. (Billede: Scanpix/Henning Bagger)

Den danske forsvarsvirksomhed Terma gør klar til en udvidelse, efter meldingen om at regeringen vil have Joint Strike Fighter F-35 som Danmarks nye kampfly.

Virksomheden står for at producere i alt 34 dele til flyet - herunder det meste af haleroret samt den konstruktion, der holder missiler fast under vingerne.

Og det vil ifølge administrerende direktør Jens Maaløe betyde nye arbejdspladser hos Terma samt hos firmaets danske underleverandører.

- Baseret på at Folketinget nu endelig beslutter det, så skal vi investere fortsat derude. I dag har vi 300 arbejdspladser i Grenaa. På baggrund af denne beslutning vil der komme flere end 200 nye arbejdspladser i Grenaa, lyder det fra Jens Maaløe.

Terma har for alvor været med til at udvikle F-35 flyet siden 2001. Jens Maaløe selv har været involveret i projektet i 14 år.

- Det er rigtig mange år. Så det er selvfølgelig en lettelse, at man endelig ser en anbefaling.

- Men vi er jo ikke dummere, end at vi har helgarderet os ved at samarbejde med alle tre bydere, så vi også ville få noget ud af det, hvis valget faldt på en af de to andre flytyper, lyder det.

Det som valget af F-35-kampflyet for alvor betyder for virksomheden er, at Terma nu med sikkerhed kan planlægge fremadrettet.

- Det er store investeringer, vi taler om i forhold til vores virksomheds størrelse. Og denne beslutning gør, at vi nu kan investere både i fabrik, medarbejdere og uddannelse, siger Jens Maaløe.

Ifølge direktøren vil regeringens køb af F-35 kampfly give virksomheden endnu lysere fremtidsudsigter.

- Vi er i en vækstfase i Terma. Vi er vokset med 10 til 15 procent om året. Det her cementerer, at vi er på vej fra at være en halvanden milliardvirksomhed til at omsætte for to milliarder over de næste par år.

Virksomheden valgte at fejre valget af F-35 på en noget sober måde.

- Vi drikker ikke alkohol på arbejdspladsen. Men vi fejrede det, som om der var champagne ved at drikke danskvand med citron, siger Jens Maaløe med et lille grin.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress