Af Ritzau - 07/05-16 08:22

S: Der er behov for at tjekke regeringens Togfond-beregningerS: Der er behov for at tjekke regeringens Togfond-beregninger

Det er meget uhørt, at regeringen ikke fremlægger Togfondens tal for forligskredsen, siger Socialdemokraterne.

storybild

- Det er ikke nogen hemmelighed, at regeringen og partiet Venstre hele tiden har haft et horn i siden på Togfonden, siger Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn. (Billede: Free/Colourbox)

Det er både dumt og for dårligt, at regeringspartiet Venstre ikke har fremlagt de nye tal for økonomien i Togfonden for forligsparterne.

Det siger Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, efter Finansministeriets beregninger har vist, at Togfonden mangler hele 15,5 milliarder kroner.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at regeringen og partiet Venstre hele tiden har haft et horn i siden på Togfonden. De har trukket tiden rigtig længe.

- Og nu har de lavet nogle beregninger uden at indkalde forligskredsen, så i virkeligheden ved vi jo slet ikke, om de forudsætninger, der ligger til grund for det her beregninger, er gode nok.

- Det er en meget uhørt måde at behandle forligskredsen på, som ikke har mulighed for at stille kritiske spørgsmål, siger transportordføreren.

Pengene til Togfonden skal komme fra beskatning af olien i Nordsøen, og i aftalen er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 ville være 121 dollar.

Men siden aftalen blev indgået i 2014 er olieprisen faldet drastisk. I marts valgte Finansministeriet derfor at nedjustere sine langsigtede forventninger til olieprisen.

Siden regeringen tiltrådte i juni sidste år, er olieprisen faldet fra cirka 60 dollar til omkring 35-40 dollar per tønde.

Det var rød blok, der sammen med Dansk Folkeparti indgik aftalen om Togfonden, som dengang var 28,5 milliarder kroner stor. Venstre er altså ikke med i forliget.

Spørgsmål: Tvivler du på, at Venstre har behandlet beregningerne korrekt, eftersom de ikke er med i forliget, men alligevel skal føre Togfonden ud i livet?

- Jeg tror, de har lavet nogle beregninger, som også holder til en efterprøvning. Men det er jo spørgsmålet, hvad det er for faktorer, der er regnet ind. Hvor meget er der taget højde for de sikkerhedsmarginer og bufferzoner, vi har lagt ind, siger Rasmus Prehn.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress