Af - 10/06-15 13:41; Opdateret: 10/06-15 15:17

5 gode råd: Sådan skal du træne under ramadan5 gode råd: Sådan skal du træne under ramadan

Metroxpress har allieret sig med Dinesh Fitness for at give træningsråd til den forestående fastemåned.

Bildstrecke im Grossformat »
Metroxpress har allieret sig med Dinesh Fitness for at komme med fem råd til at holde træningen ved lige under ramadanen. Drik masser af væske. Dehydrering kan give alvorlige symptomer ,og energien kan derfor falde drastisk. Så drik derfor gerne mindst 2-3 liter i de timer, hvor du har mulighed for det. Det kommer helt an på ens dagligdag i forhold til skole eller arbejde. Jeg anbefaler gerne at styrketræne lige inden, man slutter sin faste og må spise. På den måde forhindrer man at være i den katabolske fase(nedbrydnings fase) i længere tid, og hvor udtømte depoter bliver fyldt op med det samme. Er man for sløj og føler, at træningen ikke er optimal, så start dagen ud efter indtagelse af maden. Det kunne være en time eller to, efter man har spist, eller når man står op dagen efter. Kredsløbstræning (løb, cykling osv), kan udføres når som helst på dagen, men vil stadig være optimalt omkring ens indtag af mad. Hvis man antager, at man har trænet lige inden, så indtag gerne protein og nogle hurtige kulhydrater som for eksempel en shake med en eller to bananer, æbler eller en håndfuld dadler. Derefter indtages et til to måltider mere, hvis man kan. Gerne velbalancerede måltider i forhold til protein, kulhydrater og fedt. Det er nemlig vigtigt, at man stadigvæk holder sig til en sund kost. Da man inden længe skal faste igen, anbefales langsom optagelige kulhydrater, så blodsukkeret holdes stabilt, og energien er længere varig. Kan man stadig presse et måltid mere ned for eventuel at ramme et vist antal kalorier om dagen – så spis gerne et måltid med langsomt optagelige proteiner og fedt, inden fasten starter og eventuel også nogle kulhydrater, der ikke er påvirker blodsukkeret for betydeligt. Skal man lave kredsløbstræning, så vær varsom med varigheden af denne. Stå ikke på løbebåndet eller crosstraineren i timevis. Primært vil du blive endnu mere dehydreret. Det samme gælder styrketræning! Her kan man følge det træningsprogram, som man plejer, men der bør skrues lidt ned for intensiteten eller antallet af sæt. Gå ikke til failure ved hvert sæt. Husk at få dine 7-8 timers søvn eller mere. Tag gerne nogle powernaps, hvis der er brug for det.

Her er fem råd til, hvordan man stadig for passet træningen, selv om man gerne vil holde den muslimske fastemåned, Ramadan.

Ramadanen står for døren og i næste uge lige inden valget bliver træningen mere kompliceret for de træningsnarkomaner, der også gerne vil ære traditionen om hverken at spise eller drikke fra solopgang til solnedgang.

Metroxpress har allieret sig med Dinesh Fitness, der har udarbejdet en håndfuld råd til, hvordan man passer sin træning under fastemåneden, hvor man er udfordret på kosten i forhold til resten af tiden.

LÆS OGSÅ: Proteinguru gør oprør: - Man kan godt være super fit uden en sixpack

Det betyder dog ikke, at det kun er muslimske trænende, der kan få noget ud af de gode råd. Træner man og eksempelvis samtidig følger de populære fastekure som 5:2 eller Intermitting Fasting, kan der også være guldkorn at hente.

- Det skal pointeres, at det ikke er farligt at træne under fastende perioder, lyder det fra Dinesh Sountharajhan, der uddannet personlig træner og arbejder som radiograf ved Aarhus Universitetshospital.

LÆS OGSÅ: GALLERI: 10 tips din træner ville ønske du vidste

Du kan læse rådene fra Dinesh Fitness øverst i artiklen.

- Under ramadanen faster man typisk i 18-20 timer og under IF ofte 16 timer. Dermed har man et vindue på henholdsvis 4 timer og 8 timer, hvori der kan komme mad og væske indenbords. En væsentligt detalje i ramadanen, er, at man heller ikke må drikke væske under fasten, siger den personlige træner.

Dinesh Sountharajhan er ikke selv muslim, men er blevet spurgt til råds flere gange på sin egen Facebook-side.

LÆS OGSÅ: Forsker: Fastfood dræber fedt-bekæmpende bakterie: Det skal du spise i stedet

Du kan følge Dinesh Fitness på Instagram nedenfor.

LÆS OGSÅ: 7 træningsmyter: Er du i bedre form, hvis du sveder mere?


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress