Af - 29/11-15 17:57

Jakob på 14 er autist og skriver stærkt læserbrev om vigtigt skoleproblem: Børnene frøs mig udeJakob på 14 er autist og skriver stærkt læserbrev om vigtigt skoleproblem: Børnene frøs mig ude

Den 14-årige specialelev og iværksætter Jakob Terp-Hansen mener ikke, at inklusion virker i folkeskolen.

Bildstrecke im Grossformat »

I et debatindlæg i Berlingske skriver den unge Jakob, der har en asperger-diagnose, at han ville have udviklet sig så meget, som han har gjort, hvis han ikke havde fået specialundervisning fra det femte klassetrin.

Jakob mener ikke, at hverken lærere eller de andre elever i en gængs folkeskoleklasse er klædt på til at have elever, der kræver anderledes undervisning end de andre.

Han har draget sine egne erfaringer fra en privatskole

- Jeg har ikke selv været inkluderet, men jeg har Asperger (autisme) og har gået på privatskole. En mellemstor skole. Det var svært. Det var meget svært. Børnene frøs mig ude, og lærerne vidste intet om autisme. Kun støttepædagogerne, skriver den 14-årige på b.dk.

LÆS OGSÅ: Forsker: Effekten af inklusion er stadig ukendt

Specialeleven mener, at man har større chance for at blomstre fagligt, når der er plads til den enkeltes behov. Det nytter ikke, at man kommer ind i en klasse, hvor der er én lærer til mere end 25 børn.

- Derfor forstår jeg ikke inklusion. Man skal have lov at blive i et specialtilbud, som er velfungerende, og hvor man lærer mere og får bedre sociale kompetencer. Selvom jeg er velfungerende og relativt dygtig fagligt, var jeg nødt til at komme på specialskole. For læringens skyld og for at få det godt mentalt.

LÆS OGSÅ: - Min søn har ikke været i skole i et år - ingen hjælper

I stedet mener den 14-årige Jakob, at man bør indfase inklusionen over flere år, i stedet for at gøre det med et pennestrøg på Christiansborg.

- Lærerne skal altså forstå, at børn med autisme eller ADHD for den sags skyld, kan være utrolige forskellige i deres læring og i øvrigt i måden at være på. Samtidig er man nødt til at få børnenes forældre inddraget i processen. Selvom jeg, som sagt, ikke blev inkluderet, var jeg stadig i en almindelig klasse, hvor jeg havde autisme. Og selvom jeg stort set ikke var vant til andet end almindelige klasser, fungerede det ikke. Forældrene blev ikke inddraget i, at nu skulle der gå en dreng med autisme i klassen. De fik ikke at vide, at: »Der kommer en ny dreng, der hedder Jakob. Han har autisme og har svært ved det og det. Vær opmærksom på det og nævn det gerne for jeres børn.« Bare noget i den stil. Det ville nok have gjort en kæmpe forskel, skriver han på b.dk.

LÆS OGSÅ: Her er årets danske ord

Jakob er specialelev, har en aspergers-diagnose og er stifter og politisk redaktør på hjemmesiden youngnews.dk.

LÆS OGSÅ: Elevformand: Eleverne tilfredse med inklusion

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress