Af Casper Lindbjerg Greve - 24/03-15 10:07

Nu skal dine sko i rammeNu skal dine sko i ramme

Mange danskere har en stor kærlighed for sko. Det har Kim Sivert Jensen gjort noget ved, så du ikke længere kun kan finde skoene på fødderne, men nu også på dine vægge.

Bildstrecke im Grossformat »

Mange danskere er vilde med sneakers og i nyere tid er fodtøj blevet mere end bare noget, man har på fødderne. Sneakerkulturen er på sit højeste, og det har grafikeren Kim Sivert Jensen udnyttet, der sammen med sin søn William Sivert Jensen designer plakater af populære sneakers.

– Idéen opstod ved, at min søn gerne ville købe en sneakersplakat, men jeg syntes ikke, designet var særligt pænt. Jeg forsøgte derfor at lave mine egne, og de blev ret gode. Jeg går meget op i detaljerne på skoen, så det er vigtigt for mig at lave et autentisk billede. Det er lige dét, som giver det sidste, siger den sneakerglade grafiker.

LÆS OGSÅ: Pharrell skaber sneaker-regnbue for Adidas

Kim Sivert Jensen gik derfor i gang med at designe plakater med populære sko og oprettede Facebook-siden Sneakersart, der i løbet af de sidste 14 dage har fået over 500 likes samt mange henvendelser fra købere, der ønsker at få et par sneakers op og hænge på væggen.

Årsagen til plakaternes popularitet står klart ifølge Kim Sivert Jensen:

– Folk bliver grebet af at, plakaterne er flotte, og det er en cool måde at vise sin stil på. Indretningsmiljøet har jo ændret sig og det er i dag muligt at personliggøre sit hjem. Mine forældres generation købte jo for eksempel et maleri, som kom op og hænge i flere år, hvor det jo i dag er langt federe at have et billede af en sej sko hængende.

LÆS OGSÅ: TV: Unge venter 70 timer i kulden på et par nye sneakers

Sneakerentusiasten og blogger på Créol Brothers Mads Emil Grove Møller forudser også, at sneakerplakaterne er noget, der kan blive og finde i danske hjem.

– Det er ikke længere nok bare at have sneakers på. Nu mener nogle også, at de skal dekorere deres hjem med afbildninger af sneakers, for at vise deres venner og familie, hvor stor deres kærlighed for sneakers er. Dernæst er plakterne som sælges tit og ofte med de mere sjældne sneakers som motiv, sneakers som mange har haft svært ved at få fat i, og så kan de som minimum drømme om dem ved at kigge på en plakat i deres hjem. Plakater er helt klart kommet for at blive, siger bloggeren.

Der er en god grund til, at sneakers nu har udviklet sig fra at være fodtøj til at blive en indretningsgenstand, mener bloggeren.

LÆS OGSÅ: Peter Falktoft skal designe sneakers

– Der bliver brugt meget tid på design af sneakers fra sports- og mode mærkerne. Sneakers er ikke længere bare fodtøj, det er high-tech performance sko, som samtidig er designet af nogle af verdens bedste designere, brands og kunstnere. Derudover er nogle af de sneakers, som kommer på markedet enormt ”limited” og bliver derfor samlerobjekter og genstande, som er værdifulde og derfor værd at udstille og beundre, siger Mads Emil Grove Møller, der tilføjer at, der også er lavet massere af bøger, dokumentarfilm og legetøj af sneakers, samt chokolader, kager og tøj med ikoniske sneakers print.

Artiklen er produceret i samarbejde med journaliststuderende fra RUC.

LÆS OGSÅ: Kendte københavnere designer sneakers

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress